Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselkenneth
#1473412
Ta bort givaren plocka försiktigt isär den och gör ren kolbanan och smörj in med ytterst lite vaselin eller liknande fett. KOPPARPASTA OCH LIKNANDE ÄR LEDANDE OCH KAN INTE ANVÄNDAS. Brukar hjälpa men ingen garanti att det funkar efteråt men gratis och tar inte mer en en kvart 20 minuter
av Erik Å
#1473415
Det hjälper inte när resistansen redan är för hög pga slitage..
Men lägger kopplar man ett motstånd parallellt med kolbanan så kan man komma under larmgränsen där ECU:n sätter felkod. Dock förskjuts punkten där farthållaren går ur så anstränger man sig skulle man kunna slira på kopplingen medan farthållaren gasar på. :-/
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1473533
Bildelsbasen.se
200-512 kr
Screenshot_20211111-015319_Chrome.jpg
Screenshot_20211111-015319_Chrome.jpg (48.59 KiB) Visad 400 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


av bageera
#1481406
Bilen fick sig idag en regäl startkicka, fulladdat batteri och en boost med hjälp av startkabblar, den gick igån efter 3 försök men gick som en potta skit.
Efter att tempen gått upp till normal (har byt thermostat) så brovade vi och stänga av.
Bilen startade direkt och gick mycket bättre, men, motorserv, erfodras står fortfarande kvar.
Kan ge mig på att bilen inte kommer starta imorgon igen, utan den kommer bara veva runt tills batteriet är slut Grrrrr
av bageera
#1482752
Kommer med lite uppdatering, byt pedalgivare och thermostat, lyckas fått släckt meddelandet (motorserv efodras.
Men nu lysser motor lampan, bilen vill inte riktigt komma igång, och får man igång den så är den slö på gaspådrag och ligger runt 500-600 varv.
Gasar man till så blödrar det och sedan kommer den, kan komma en smäll eller två också.
De gånger jag fått igång den så har jag tagit hjälp av starthjälp från en annan bil, annars hade batteriet dött.
Någon säger att jag ska kolla gasspjället, hur gör man rent det och hur kan man se om det är fel på det.
Andra säger att jag ska kolla luftmassemängdsmätaren?
Någon som vet, någon som vet?
av bageera
#1488405
Då var det dax igen, åter lagt lite ork på gamla v70:n.
Kom ut häromdagen och tänkte provstarta, då visade sig att batteriet var sten dött även om det stod på laddning.
Åkte iväg till biltema och köpte ett nytt batteri men passade även på att köpa en felkodsläsare just till volvo.
Kommer hem, monterar batteriet å försöker starta, den vevar runt och vill tända käns det som men icke sa nicke, testade igen och gav lite gas när det kändes som den ville ha hjälp, men kvävde den nog.
Kopplade in min nyinköpta obd läsare och lät den gå igenom, den hittade några på, SRS och motorlampan släckte jag, sedan var det att höger sidospegel en var kopplad och kupe filter.
Ok tänkte jag då har vi raderat en del och ville prov starta, samma fel som innan.
Motorn går runt, låter som den vill tända till men ej, kollar felkoder igen men inga fel denna gång.
Som sagt, vad fan, ska jag hitta på, vet att vevaxelgivaren är byt två gånger.
vad mer kan vara fel? HJÄLP.
av kebabpizza
#1488417
För att motorn ska starta krävs ju soppa, gnista och komp.
Har du testat just det sistnämnda?
Kan ju vara något litet fel med timingen som spökar, att kamdrivningen inte är ok t.ex.
Användarvisningsbild
av sweddan
#1488431
Höll på med en s60 140hk -04 för någon månad sedan. Den hade fel på kopplingspedalgivaren. Bytte den och raderade felkoden. Startade och provkörde. Inga problem. Dagen efter skulle jag flytta bilen hemma på tomten. Den vägrade starta. Felsökte länge innan jag kände att nu ger jag upp. Kopplade ur batteriet i bilen och den fick stå utan batteri i någon timme. Senare kopplades batteriet in och bilen startade och gick hur bra som helst. Rullar fortfarande utan några problem alls. På just denna verkade den ha fått något generalknas i ECU'n och att koppla ur batteriet var det enda som hjälpte.
Användarvisningsbild
av sweddan
#1488432
Vad sitter det för tändstift och tändspolar i bilen? Jag hoppas att stiften är bytta nyligen och att det är något bättre märke t ex bosch eller ngk. Samma sak med tändspolarna. Bör vara volvos egna.

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]