Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469417
Tjena, jag har kopplat om mitt extraljus så att jag har knappen under klimatenheten men det fungerar inte riktigt som det ska.

Jag kopplade den stora styrström kabeln i kontakten vid luftburken till 86 på reläet och den lilla styrjorden till 85 och satte in en 10A säkring i säkringsboxen. Med nyckeln i läge 2 och motorn av fungerar det precis som det ska men startar jag motorn så fungerar det i ca 5 sekunder och sen slutar det lysa och jag får felkoden CEM-8FD0 "Relä, extraljus För hög signal", lampan på knappen lyser men inte led-rampen.

Någon som vet vad felet är?
#1469510
glock40sw skrev:Läser från VIDA Felkodsinformation CEM-8FDO "Felorsak ,signalledningen till relä extraljus kortsluten till batterispänning. Felsymptom ,extraljus fungerar inte.
Jag använde min vida för att läsa felkoden så har läst det men det förklarar ju inte riktigt vad felet är.
#1469689
glock40sw skrev:Med andra ord var info från Vida rätt tydligt.
Batterispänning via rampen till signalkabel ,är lika med kortslutning.
Jo men kabeln i kontakten vid luftburken är ju också batterispänning.
#1469716
Det är två kabel i den här kontakten ,den ena går till säkringsboxen och den andra till CEM via strömbrytaren .Om jag mins rätt har båda kablar vid off läge plus, när man mäter mot karossen ,men när man tänder fjärrljuset och strömbrytaren är läget på byter CEM polariteten på signalkabel och extraljusrelä drar . Detta är väl att säkerställa frånkopplingen ,saken diskuterades flitigt för några år sedan på SVXC-forumet.

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]