Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469199
Hej!
Detta med bromsok tycker jag verkar knepigt på vissa Volvo...
Tänkte i första hand byta båda broms-OK:en fram (men det kan bli en renovering. - får se...)

1) Vilka passar?
Frågade MisterAuto och de ville veta OEM-numret på bromsoket...
Hur kan jag hitta det på bromsoket (styrpinnen)?
Räcker inte chassinummer / regnummer?

2) Om jag väljer att renovera bromsoken.
Vilket fett bör man välja runt kolven? / i damaskerna? / på styrpinnen?

3) Tänkte samtidigt byta bromsklossar fram.
Finns det metoder / märken / modeller som inte "gnisslar"?
Någon åtgärd man kan göra för att förebygga gnissel?
(eller är det ett lotteri - man får se hur det går?)
#1469241
1: Ska inte ens behöva chassienummer. Till dem tidiga finns bara en sorts ok, även om det finns 7(?) olika delnummer. Det är väl bara V70R och möjligen nyare t5 med 316mm
bromsar som har andra ok.

2: I oket så ska det vara rött fett som är till för bromsdelar. På glidpinnarna så kan man använda i princip vad som helst som tål lite värme.

3: Välj belägg som har ljuddämpande plattor så slipper du oljudet.
#1469304
Började söka information om olika bromsok som skulle passa regnumret.
- Vissa bromsok verkar ha en cylinder på 57mm och andra på 60mm.
- På vissa bromsok står det 15" eller 16" (och på andra står det 17")
- På de flesta bromsoken står det ATI / Teves
- På vissa bromsok står det olika tjocklekar / diametrar på bromsskivan.
Absolut går det att "skruva lös , mäta och kolla - ( men kändes jobbigt. - det tar ju ett par dagar innan leverans och bytet kan utföras)

Frågade en internetbutik och fick följande svar .:
"För att säkerställa att du får korrekt reservdel rekommenderar vi att du via den lokala bilhandlaren för ditt bilmärke får OEM-numret för reservdelen. Därför att det oftast kan förekomma flera modifieringar för din bilmodell. OEM-numret (orginaldelsnumret) försäkrar dig om rätt reservdel och gör det bekvämast för dig när du beställer. "

Hittade en sida från SCANDIX.de - lite osäker om det är OEM-numret som visas
#1469316
Marlboroman skrev: tor 14 okt 2021, 17:32 2: I oket så ska det vara rött fett som är till för bromsdelar. .
Det bromsmonteringsfett man köper hos Volvo är väldigt vitt :-D
Men det är silikonbaserat, det är det som är poängen (just Volvos variant innehåller miljöfarlig PTFE också..)

Åker själv på Bosch bromsbelägg fram, gnisslar inget. TRW bak, gnisslar ;-) Detta är dock på en V70 mk 1 med dubbelkolvsok bak..
Jag kletar alltid kopparpasta på beläggens baksida där de gör kontakt mot ok eller kolv, det dämpar gnissel. Brukar ta bort anti-skrivplattorna för att få mer distinkt känsla i pedalen och mindre risk för anliggande broms (antiskrikplattorna flexar alltid en liten aning och efter ett par vintrar brukar det krypa in rost under dem så det hela blir ännu svampigare)

Skivans diameter kan man mäta med hjulet på plats om man tar en bit kartong och klipper till ett "C" som stämmer med skivans diameter. Sen mäter man helt enkelt kartongbiten :P

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]