Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1468992
Hej! Har en v70xc från 2002 vilket borde betyda att den har viscokopling. Bulan har klonkat en källa massa i framvagnen och knakar när man svänger. Även slut i fjädrar och dämpare. Du har jag köpt och ska byta i princip allt i framvagnen. Fjäderben, drivaxlar, bussningar, krägningshämmare, hjullager, styrleder, spindelleder etc. Grejen är den att när jag drog ur drivaxlarna ur "klumpen" under bilen. Vet ej om det är växellådan eller om det kallas vinkelväxel så var biten av axlarna som var i "klumpen" helt rostiga. Klumpen är även helt oljig på utsidan, kan det vara så att det borde vara olja i men att den har åkt ur? Saken är den att fyrhjulsdriften inte heller funkar. Kan det ha något med att det inte är olja i "klumpen"? Tänker att det kanske har något med vinkelväxel, den sitter väll typ på samma ställe. Har ej hissat Up bilen och kollat om kardanen snurrar dock. Jag har inte heller möjlighet att kolla felkoder själv. Tänker att det kanske skulle vara bra att byta vinkelväxel när man ändå har plockat ned allt om det är den det är fel på. Och lösa problemen t med att det inte finns någon olja. Någon som har erfarenheter av liknande?
#1469529
Min tolkning av din problembeskrivning.:
Klumpen = Vinkelväxel ( för du har dragit ur höger drivaxel ?)

Att det kan vara lite rost där är ingen större fara, men du kan ta lite bilder så ser vi bättre.
Att AWD inte fungerar brukar betyda att spline hylsan som sitter mellan växellåda och motor är slut.
Mitt tips är att renovera den gamla vinkelväxeln du har för att slippa problem med fel utväxling till bakaxeln. ( om du får tag i fel vinkelväxel)
#1470304
Ok, i och med att det är 2002 så är det visco och dem verkar vad jag har hört hålla bättre en haldex. Sitter viscon i bak och hur vet jag om det är fel på den? Har plockat ned vinkelväxel nu och alla splines på den ser fina ut, hylsan sitter kvar i lådan. Jan det vara annat fel på vinkelväxel en splinesen? Hylsan vara dålig även om det är bra splines? Är det någon poäng att lämna in vinkelväxel om splinesen ser ok ut? Hylsa har jag hört att man ska byta oavsett.
#1470306
Byt hylsan. Var nog med rätt fett på splinsen. Kolla att det inte är oljud från vinkelväxeln när du drar runt den manuellt

O inga problem att investera i en livstidsförlängning av bilen om den i övrigt är bra. Min gamla 850 awd gick ca 62000 mil innan jag lät den gå vidare.
//-amme
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]