Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TOBlAS
#1468913
Våran XC70 2.5t -04 har börjat tjuvlarma.
Det är sambon som kör den och berättade att när hon låser så börjar den tjuta efter 1 minut ungefär.

Jag kollade igenom lite snabbt funktionen. Tog bort säkringen för sirenen och låste med fjärren och kände på alla dörrar inkl. Baklucka att dom verkligen var låst. Och hann bara in så såg jag att varningsblinkersen blinkade. Gick ut och låste upp/avlarmade.

Mätte batteriet som visade 12,06V (visserligen efter jag låst och låst upp bra många gånger).
Och läste i instruktionsboken vad som kan utlösa larmet, där "lossa batterikabel" var en grej.
Så tänkte dåligt batteri kunde vara boven, åkte och inhandlade ett nytt på 100ah, gamla visade sig vara endast 60ah.

Den har inte dummat sig efter det.. tills igår då den larmade ett tag efter hon parkerat.
(Bytte batteriet i fredags)

Någon idé?
av borstarmicke
#1468917
Låter som att din sirenmodul är dålig. Beror på att inbyggda ni-mh batteriet läcker ut och fräter sönder kretskortet.

Hade samma problem själv på min 02:a för ett antal år sedan.

Fick tag på en beg. bra modul som jag öppnade och placerade batteriet utanför modulen.
av TOBlAS
#1468928
Oj, tack för svar. Men nu ringde hon och sa att det tokklickar från förardörren. Tidigare har den dörren varit strömlös, inga funktioner har funkat från den dörren. Rörde då gummidamasken i gångjärnet så klickade det till. Kom fram till att pluskabeln glappade i kontakten. Drog upp kabelstammen och drog ett buntband som avlastning. Och det har också funkat 2-3 månader. Men en sån grej kanske kan utlösa larmet? Om den är låst och larmad och tappar spänningen, "säger" den då till systemet att dörren öppnas?
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]