Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zKillaz
#1468893
Tjena tänkte höra om nån vet vad felet kan vara mitt 12v uttag funkar inte och har kollat säkringen vid pedalerna/OBD men inget är fel där har även mätt med multimeter i uttaget och får ingen ström där så om ni har några tips skriv det gärna

Tack på förhand! :D


V70n 2007 2.4d
av sicnarf
#1469125
Om du kollat alla säkringar, själva uttaget, alla sladdar in i den och ändå inte hittar felet så lutar det åt CEM fel. Det är lödningarna i den alltså. Öppna länken så ser du att det kan lagas hos OBD Tuning för 2500kr.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1469160
Om det är dubbelkollad att det inte finns spänning på säkring 11 på CEM, och heller inte på Lilla kabel från CEM pin A17,
och batterijord har varit bortkopplat några minut, så har troligen sicnarf hittat felet. (CEM)

Om man inte vill betala 2500++ och vara förutan bilen i x dagar, handla in ett standard arbetsrelä (exstraljusrelä) en säkring m/hållare och lite kabel/kabelsko. (torde bli et par hundra kronor)

Ta styrström till reläets pin 86 från tändningsnyckelns Gula kabel,
ta konstant ström (till 30 på reläet) t.ex från passagerarstolen eller annat lämpligt ställe med konstant matning och stor säkring.
Koppla in en 10A säkring mellan strömkälla och relä.
Kapa nu den Lilla kabeln som kommer till CiggUttaget, isolera bort änden som kommer från CEM, och koppla cigguttagets Lilla kabelände till reläets 87-pinne.
Reläets jordning (85) kopplas på lämpligt ställe.

Cigguttaget vill nu få spänning om tändningsnyckeln står i låset.

Relä: t.ex Biltema 42-134 eller relä inkl säkring 42-305 (byt till 10A säkring) , eller sats 42-600
av ThomasNygards
#1469619
zKillaz skrev:Tjena tänkte höra om nån vet vad felet kan vara mitt 12v uttag funkar inte och har kollat säkringen vid pedalerna/OBD men inget är fel där har även mätt med multimeter i uttaget och får ingen ström där så om ni har några tips skriv det gärna

Tack på förhand! :D


V70n 2007 2.4d
Har du bara det symptomet? Inget mer? Radion? Elmanövrerbara säten?

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

av zKillaz
#1469827
Thomas stereon funkar inte heller och 12v uttag funkar inte så tippar på att det är CEM men ska jag frakta CEM till OBD tuning eller vadå?
av ThomasNygards
#1469841
zKillaz skrev:Thomas stereon funkar inte heller och 12v uttag funkar inte så tippar på att det är CEM men ska jag frakta CEM till OBD tuning eller vadå?
Se tråden jag länkade i in i din andra tråd. Där beskriver jag hur jag gjorde. Kostade inte mycket, men är lite jobb.

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

av zKillaz
#1469998
Men problemet är ju att jag har ström i stereon så den borde funka, har inte testat en annan stereo för att se om det är stereon det är fel på men jag får fortsätta kolla runt i bilen om jag hittar något!
av ThomasNygards
#1470001
Den förra ägaren till min bil sade att det fanns ström fram till min stereo med. Så jag köpte en ny. Hann aldrig prova dock för jag trodde mer på detta.
Tänds stereon?

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor