Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469734
Jag kan det här dåligt, men jag tycker ändå att en kopparbricka under pluggen mot aluminiumet i automatlådan är lite fel, tycker det skulle vara en aluminium bricka mot aluminium godset istället för en kopparbricka.

Kanske finns det eventuell risk för galvanisk korrosion på aluminiumet i växellådan när det sitter en kopparbricka under pluggen mot aluminiumet? Aluminiumgodset är ju tunt under pluggen.

Nu är ju å andra sidan koppar brickan så liten i förhållande till automatlådans aluminium att det kanske är omöjligt att aluminiumet blir till pulver under kopparbrickan?

Kanske riskfritt, jag vet inte?
Min förra bil en 940 hade kopparbrickor under pluggarna till den manuella växellådan som hade aluminiumgods och det gick ju bra, men där var ju aluminiumgodset tjockt under pluggarnas kopparbrickor.

Galvanisk korrosion, länkar nedan.
https://www.alumeco.se/kunskap-teknik/a ... miniumytor
https://www.teokonsult.se/plat/taksakh/plat1200.htm
https://aluminium.nu/galvanisk-korrosio ... aluminium/
#1469759
Pluggen kan du välja valfri och brickan med.
Jag håller på att titta om jag kan hitta en plugg i aluminium som har magnet som inte kostar skjortan.

Sedan tror jag att man kan göra rengöringen ännu effektivare om man använder en tryckspruta kopplad till kompressor. Sedan se till att strålen längst ut sprutar åt alla håll.
#1469801
Järn, stål i pluggen bör vara ofarlig när det gäller galvanisk korrosion på aluminiumet i automatlådan.
Detta eftersom aluminiumblocket har så stor massa i förhållande till den lilla stålpluggen som är inskruvad i automatlådan och att stål och aluminium ligger så nära varandra på minussidan.

Stål -0,46, Aluminium -0,51 enligt länken: https://www.teokonsult.se/plat/taksakh/plat1200.htm

Det var kanske av någon annan anledning än risk för galvanisk korrosion som du vill byta till aluminiumplugg?

Efter att du eventuellt rensat filtret med tryckluft så kan du kanske ta en slang och blåsmunstycke enligt bilden som jag har försökt att rita och suga ur filtret.
Eller finns det risk att suga sönder filtret?
Sugrens-CC35.jpg
Sugrens-CC35.jpg (110.67 KiB) Visad 767 gånger
#1469862
Jag tycker du har gjort en fantastisk research och en mycket bra guide. Jag håller med dig i att du inte hade så mycket att välja mellan, så då kan man ju lika väl chansa :)
Det jag kan sakna i din guide är hur du sedan gjorde rent filtret och med vad.
#1469869
:D
Det där är "krigsreparationer" på hög nivå. Älskar´t.
Tack för den guiden.
#1469907
Hioda skrev:Jag tycker du har gjort en fantastisk research och en mycket bra guide. Jag håller med dig i att du inte hade så mycket att välja mellan, så då kan man ju lika väl chansa :)
Det jag kan sakna i din guide är hur du sedan gjorde rent filtret och med vad.
Jag har bara följt den guiden som jag postade här.
För att göra rent använder du en liten mjuk flaskborste och bräkleen, du ansluter en längre mjuk slang till flaskan och duschar rikligt när du kommer i rätt läge.
Räkna med en åtgång på 1-2 burkar :)
#1469910
Råraksätaren skrev:Järn, stål i pluggen bör vara ofarlig när det gäller galvanisk korrosion på aluminiumet i automatlådan.
Detta eftersom aluminiumblocket har så stor massa i förhållande till den lilla stålpluggen som är inskruvad i automatlådan och att stål och aluminium ligger så nära varandra på minussidan.

Stål -0,46, Aluminium -0,51 enligt länken: https://www.teokonsult.se/plat/taksakh/plat1200.htm

Det var kanske av någon annan anledning än risk för galvanisk korrosion som du vill byta till aluminiumplugg?

Efter att du eventuellt rensat filtret med tryckluft så kan du kanske ta en slang och blåsmunstycke enligt bilden som jag har försökt att rita och suga ur filtret.
Eller finns det risk att suga sönder filtret?
Sugrens-CC35.jpg
Man skall nog ta det försiktigt med riktat hård tryckluft, räcker gott att duscha filtret med bräkleen.
#1472029
Tyvärr slutade denna rengörings operation i en högst temporär räddning för att få bilen brukbar i lite drygt en vecka..
Att rensa filtret på detta sätt fungerar hur bra som helst, men i mitt fall var det skador i lådan.
Efter någon dag började lådan slira på alla växlingar till och från 4:e växeln.

Så jakten på en bra låda att sätta in började.
Man kan väl säga att antalet lådor som passar på 2.5T AWD är väldigt begränsade så jag fick bredda mina sökkriterier lite.
Skriver ihop en kort liten summering på hur man kan konvertera AW55 lådorna för att passa olika motor alternativ ;-)
#1472031
Bra information till den som vill byta sin trötta/trasiga AW55-51 SN men inte hittar just den som passar rätt på om man söker efter art.nr/typbeteckning

Lådan som sitter original i en 2.5T AWD är: 8675153
Just nu finns det två lådor att tillgå. En är på tok för dyr ( nyrenoverad med garanti) och den andra är antagligen inte värd pengarna.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/86 ... year&asc=0

Efter lite surfande och telefonerande ( bra med kontakter) så lyckades jag hitta en låda till en riktigt R bil.
Historien på denna låda var årsmodell 2004 och väldigt få mil. ( läs nästan ny)
Enligt VIDA eller de lokala verkstäderna passar inte denna låda ...... men jag fortsatte gräva lite.

Det visar sig att det som skiljer är: Kraftigare doningar för att lätt klara 325HP :) och slutväxeln.
Så nu kommer vi till ett par bilder på vad som måste göras i grova drag och jag hjälper gärna till med detaljer för den som är sugen på en liknande manöver.

Bild på det som skall flyttas över från din befintliga "trasiga" låda:
1. utgående drev
2. Hela diffen för framhjulen
översikt.jpg
översikt.jpg (5.5 MiB) Visad 604 gånger
Lite ögon godis på jobbet och som sagt delar gärna med mig av erfarenheter och tips
Använd en stabil motorbom och addera en liten hand vinsch så du kan lyfta lådan med millimeter precision separat
Är drivaxeln jävligt bökig att få ut så vänta tills lådan är ute så löser du det enkelt med en kofot
översikt2.jpg
översikt2.jpg (4.68 MiB) Visad 604 gånger
När du plockat bort sprängkåpan eller "bell housing" som den heter på engelska demonterar du pumpen och lägger sedan diffen i ett rengöringsbad. Den skall vara ren och fin då du skall återvända denna. Drevet du skall flytta över är ingen märkvärdigt direkt heller. Jag använde muttermaskin för att lossa muttern, sedan en vanlig avdragare för att plocka av bussningen och slutligen press för att pressa bort drevet.
20211024_104409.jpg
20211024_104409.jpg (6.9 MiB) Visad 604 gånger
20211024_150125.jpg
20211024_150125.jpg (6.05 MiB) Visad 604 gånger
Så här ser det ut när bara pumpen skall monteras. notera hur diffen till R lådan står där i bakgrunden och surar för den inte fick vara med.
Över lag känner jag ännu mer för bilen nu.
Har skapligt med kraft i motorn med större spridare och en 18T och nu en växellåda som matchar effekten.
Ställbara coils och varenda bussning bytt i framvagnen :)

Funderar på att renovera upp den gamla lådan då den är i mycket gott skick förutom 4-5 lamellerna och bromsbandet.
Någon som är på jakt efter en låda till sin AWD ?
Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?