Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1499827
Greffel skrev:
20211024_150125.jpg
Har en 2wd låda som jag insåg ju behövde awd utgången. Tänkte att det bara var att byta diffen då. Detta passade inte då awd drevet var större.

Kunde man då byta hela paketet som du har med på bilden med pressen eller måste man pressa av slutdrevet?

Blir väl 4an till 5ans delar som förjer med isf?
#1499838
Hej , bara så jag är med nu...
1. Du har en rasad AWD låda i din XC70?
2. Du köpt en 2WD låda som du vill flytta sätta dit istället?
3. Alternativt utgå ifrån den lådan jag har över.

Alternativ 1 - Det är inte så att det skulle räcka byta kontrollsystemet ?
Alternativ 2 -
Alternativ 3 - Utgår du från en AWD låda så flyttar du bara över utgående drev eller hela enheten med bromsband 4-5 och komplett diff från din nuvarande låda.
#1501157
Jag hade en låda av samma modell i min fd saab 9-3, där lät jag (om jag minns rätt, detta är många år sen) lät byta b4 broms och olja då den växlade hårt 3-2. Jag hade även före detta fått byta 2 givare på lådan (tror det var varvtalsgivare) som också de genererat hårda växlingar när de slutade fungera. Kort därefter så tappade lådan drivningen helt (på essingeleden av alla ställen) så jag fick byta hela lådan. Hade jag vetat detta (att borra hål i lådan och rensa filter) så hade jag provat och göra det. Jag hade tillgång till saabs verkstads-diagnos-verktyg (Tech2) där man kunde testköra alla solenoider etc manuellt, allt funkade, men lådan fick som sagt inte i någon växel. Ingen jag pratade med hade en aning om hur man "fixar" en låda med lådan kvar i bilen. Att lyfta ut lådan kostade 2/3 av att sätta i en ny låda, så det blev det. Jävla skitlådor kan man kanske summera det. Saab verkar haft mer problem med denna lådan än volvo.
#1535032
Innan du ger dig på att borra i lådan, vilket faktiskt ser görbart ut när jag tittar på lite bilder på nätet. Dock måste du ha en guide med mått som jag hade eller så får du mäta på en befintlig nedplockad låda.

Men först:
Vad är ditt problem?
Ingen drivning alls varken varm eller kall.
Hur var scenariot när felet uppkom? Under full gas acceleration eller över natten i garaget, berätta för oss :)

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]