- sön 17 okt 2021, 12:43
#1469734
Jag kan det här dåligt, men jag tycker ändå att en kopparbricka under pluggen mot aluminiumet i automatlådan är lite fel, tycker det skulle vara en aluminium bricka mot aluminium godset istället för en kopparbricka.
Kanske finns det eventuell risk för galvanisk korrosion på aluminiumet i växellådan när det sitter en kopparbricka under pluggen mot aluminiumet? Aluminiumgodset är ju tunt under pluggen.
Nu är ju å andra sidan koppar brickan så liten i förhållande till automatlådans aluminium att det kanske är omöjligt att aluminiumet blir till pulver under kopparbrickan?
Kanske riskfritt, jag vet inte?
Min förra bil en 940 hade kopparbrickor under pluggarna till den manuella växellådan som hade aluminiumgods och det gick ju bra, men där var ju aluminiumgodset tjockt under pluggarnas kopparbrickor.
Galvanisk korrosion, länkar nedan.
https://www.alumeco.se/kunskap-teknik/a ... miniumytor
https://www.teokonsult.se/plat/taksakh/plat1200.htm
https://aluminium.nu/galvanisk-korrosio ... aluminium/
Kanske finns det eventuell risk för galvanisk korrosion på aluminiumet i växellådan när det sitter en kopparbricka under pluggen mot aluminiumet? Aluminiumgodset är ju tunt under pluggen.
Nu är ju å andra sidan koppar brickan så liten i förhållande till automatlådans aluminium att det kanske är omöjligt att aluminiumet blir till pulver under kopparbrickan?
Kanske riskfritt, jag vet inte?
Min förra bil en 940 hade kopparbrickor under pluggarna till den manuella växellådan som hade aluminiumgods och det gick ju bra, men där var ju aluminiumgodset tjockt under pluggarnas kopparbrickor.
Galvanisk korrosion, länkar nedan.
https://www.alumeco.se/kunskap-teknik/a ... miniumytor
https://www.teokonsult.se/plat/taksakh/plat1200.htm
https://aluminium.nu/galvanisk-korrosio ... aluminium/