Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vägkung
#1468377
Hej på er!
Volvo V70 06:a
Har bytt bromsoken (nya) fram på min V70, och det högra oket tar nu i fälgkanten, det vänstra funkar utan problem. Jag undrar om det högra bromsokshållaren "ställer till det" för mig nu.
Nya glidpinnar och nya belägg plus nya skivor (på både höger och vänster sida), jag har skruvat av och kollat men kan inte se nåt fel, har även kollat på det gamla oket kontra det nya och jag kan inte se att oket skiljer sig från det gamla.
Utan beläggen i så glider glidpinnarna i okhållaren lätt, kan det vara så att beläggen "skjuter fram" oket mot fälgen ändå?
Och ska inte beläggen kunna glida/röra sig i okhållaren rätt lätt? Eller hur funkar det.
Ursäkta knäppa frågor :-D :-)
av vägkung
#1468432
Marlboroman skrev: sön 10 okt 2021, 11:39 Beläggen ska kunna röra sig fritt i hållaren. Sitter fjädern som håller oket mot hållaren rätt?
Tack!
Tack för klarläggande ang bromsbeläggen. Och ja fjädern sitter rätt.
av vägkung
#1468584
S6024t skrev: sön 10 okt 2021, 23:23 Är bilen en turbo? Då ska det vara 16",pga större bromsar..
Ingen turbo, och som sagt, det funkar ju på den vänstra sidan
av vägkung
#1468611
Marlboroman skrev: mån 11 okt 2021, 10:12 Ligger det yttre belägget mot skivan som det ska? Eller har det fastnat en bit ut i hållaren?
Tack för upplysningen.

Jag får kolla på det igen, men jag upplevde iaf inte att beläggen inte gick att sätta dit "som vanligt" därmed inte sagt att de sitter "fel", men jag ska kolla igen.
Tror du att det kan vara nåt annat som gör att oket tar i fälgen?
av vägkung
#1469055
Så där ja, nu är det fixat med oket :-)
Så här va det. Jag hade några begagnade bromsok och hållare liggandes i verkstaden som jag renoverade och gjorde fina, målade bromokshållarna plus renoverade oken, men i det här fallet köpte jag nya ok då jag fick de till ett mycket förmånligt pris.
Jag använde en av de putsade och målade okhållare som jag hade liggandes, och inte tittade jag efter så noga när jag skruvade dit allt, men idag skruvade jag av allt igen och kollade på de okhållare jag hade liggandes, och nu såg jag att den hållare jag skruvat dit hade ett helt annorlunda mått va gällde måttet mellan fästbultarna och glidpinnarnas infästning, måtten skilde sig typ 1cm, och det gjorde att oket tog i fälgen :sick:

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]