Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av åsaboe
#6679
Hej!

Jag är nykomling här, sökte ett Volvo-forum och Google skickade mig hit. Tänkte höra mig för om erfarenheter av bi-fuel.

Våram gamla 245:a börjar närma sig utbytesdatum. Tankning är ju inte kul när det står 11 kronor på pumpen och lärt folk säger att det skall bli ännu värre. När jag besökte Volvohandlaren häromdagen fick jag ögonen på en V70 Bi-fuel, och blev intresserad. 6:83 i stället för 11:00 är ju inte fel, om man säger.

Det där med glest mellan tankställen är inget problem, finns i närheten och på de vägsträckor vi kan tänkas ge oss ut på. Men det skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet av den här biltypen. Finns det problem man bör se upp med?

Åkte en kort provtur med en 2003:a, den verkade definitivt OK för mig, även om gubben egentligen drömmer om en XC70... :wink:
Användarvisningsbild
av olafixar
#6686
Välkommen till Volvoland och tack Google :wink:

Jag har ju ingen erfarenhet av bifule bara en info-sida för er som vill veta lite mer: http://www.volvoland.se/volvo_news/s80_ ... 041012.htm

Bifule är nog kanske något att tänka på....vissa pratar ju om att 15kr litern int är nå omöjlighet :shock:



Lite fakta...

Lite Den femcylindriga 2,4-liters Bi-Fuel-motorn går på metan (naturgas CNG eller biogas) med bensin som reservbränsle. När du kör på gas ger motorn betydligt lägre totala utsläpp av skadliga ämnen jämfört med bensin och diesel. Med naturgas är koldioxidutsläppen – som kan bidra till växthuseffekten – ca 20% lägre än när du kör på bensin. Och förutom att du sparar miljön, kan du glädjas åt mycket låga bränslekostnader och prestanda i nivå med motsvarande bensinmotor. Bränsletankarnas placering under lastrumsgolvet gör att du kan utnyttja hela lastutrymmet utan begränsningar.

Tekniska fakta
Femcylindrig 2,4-liters Bi-Fuel-motor som går på metan (naturgas CNG eller biogas) med bensin som reservbränsle. Dubbla överliggande kamaxlar, 20 ventiler. Kontinuerligt variabla ventiltider (CVVT) på insugssidan. Elektronisk motorstyrning. Trevägskatalysator med Lambdasond.

Motor: B 5244 SG
Motortyp: Femcylindrig Bi-Fuel-motor, metan (CNG)/bensin
Cylindervolym: 2435 cm³
Max effekt: 103 kW (140 hk) vid 5800 varv
Max vridmoment: 192 Nm vid 4500 varv
Acceleration gas 0–100 km/h, man/aut: 11,0/11,9 sek
Acceleration bensin 0–100 km/h, man/aut: 10,5/11,4 sek
Toppfart, man/aut: 205/200 km/h
Bränsleförbrukning CNG m3/100 km, blandad körning, man/aut: 9,4/10,3
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man/aut: 9,0/10,0
Koldioxidutsläpp CO2 CNG g/km, man/aut: 169/183
Koldioxidutsläpp CO2 bensin g/km, man/aut: 215/240
Miljöklass: 2005
Bränsle: BF 91-98
Batteri V/A: 12/520 A
Generator A: 140
Växellåda benämning: M56L/AW55-50

Vikt & volym
Tjänstevikt kg man/aut: 1640/1666
Totalvikt kg man/aut: 2150/2180
Maxlast kg man/aut: 510/514
Max taklast kg: 100
Max släpvagnsvikt kg: 1800
Max släpvagnsvikt med B-kort kg: 1350/1320
Max släpvagnsvikt obromsad kg: 750
Bränsletank volym liter: 21 m³ (metan/CNG)/29 liter bensin.


Oxå något att tänka på...

"Gröna bilister är en nationell förening som årligen genomför en kartläggning av fordon i Sverige i syfte att se hur miljövänliga de är. Biogas hamnar i toppen med alla modelltyper! En stor bil såsom Volvo V70 är mycket bättre för miljön än exempelvis en minibil av typen Smart.
Med biogas går det alltså att vara miljövänlig samtidigt som körglädjen inte minskar"

www.svenskbiogas.se
Användarvisningsbild
av åsaboe
#6699
Tack för välkomnandet och info, Webbmaster!

Litet extra info om gaspriset. Jag ringde Sydkraft som är huvudleverantör, i alla fall här i Skåneland, och frågade hur prissättningen görs. För att göra en mycket lång historia kort, det finns (tyvärr) en koppling till bensinpriset. Höjs bensinen stiger gasen... men den procentuella skillnaden blir kvar, runt 30% som högst, tror det gällde metan, biogas något lägre. Sydkraftkillen och jag var helt överens om att den kopplingen borde bort, om gasen kostar 7:- när bensinen hamnar på 15, då finns ju verkligen förutsättningar att få vanligt folk intresserade. Men det är en politisk fråga också...

För mig har faktiskt bi-fuel blivit ett attraktivt alternativ, och det fina är att hustrun också tycker att det är utmärkt. Blir kanske en sådan med tiden. Gratis parkering i hela kommunen är ju inte så illa det heller :wink:
av Rickard
#7674
Har kört många mil med volvos bi-fuel i min utövning i taxi-yrket och har inga
negativa upplevelser med dom bilarna, har även hört med ägarna och dom har inte haft mer problem/fel på dessa bilar än med den vanliga v70. :roll:
Användarvisningsbild
av åsaboe
#7685
Tack Rickard, det låter ju bra. Men det du skriver "dom har inte haft mer problem/fel på dessa bilar än med den vanliga v70. :roll: ", betyder det att det varit mycket fel på V70 allmänt? Undrar efter "Rolling Eyes" som du avslutar med... :wink:
av Rickard
#7722
Nix inte mer än förslitningar som krängningshämmare, bromsar och dyl. i.o.med dom rullar typ 7-10000mil per år .
Användarvisningsbild
av åsaboe
#7746
Tack igen Rickard!

Konstigt att man inte ser mer om de här bilarna. Det måste ju vara ett vettigt alternativ om man vill få ned bilkostnaderna. Förvisso inte i norra Sverige, men söderut börjar det ju bli hyfsat med tankställen.
av Rickard
#7833
Håller med dig, var själv på jakt efter en men hitta ingen till rimligt pris, tittta lite på BMW 3-serie kombi bi-fuel men kom fram till att den var för liten för en barnfamilj, därimot kör min far med en BMW 316 bi-fuel och är helnöjd. Blir kanske en volvo bi-fuel vid nästa bilbyte :D Det ända negativa som jag ser det är om man ska på längre bilsemester utomlands -då får man tanka ofta. [/quote]
Användarvisningsbild
av 58
#8331
Jag har en till salu!!
En V70 Bi-fuel -02 med 19500 mil på mätaren.
Har kört den som taxi sen ny och jag är enda föraren.
Den har gått lungt bara dagtid och har det mesta i utrustning.
Listpris -02 var 360000:- plus en GPS/DVD-anläggning som gick på 38000:- följer med!
Hade tänkt mig nånstans runt 135000:-.... 8)
Användarvisningsbild
av åsaboe
#8354
Nja, tackar för erbjudandet men våran gamla 245:a -92 har bara gått 500 mil mer... :wink: Jag har tänkt mig att för en gångs skull hamna på rätt sida om 10.000, kanske rent av i närheten av nollan.

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]