Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Granvåg
#1468477
Var ute på kort tur och fick upp värmen till normal och det kom ingen värme mer än ungefär utetemperatur. Det borde nog bero på att det inte finns tillräckligt med vatten som kan cirkulera runt till värmepaketet som det inte blir varmt. Vattennivån i expansionskärlet var lite under min och när temperaturen gått upp i normal så hade den stigit upp till max nivån. Det verkar som den här lilla skvätten vatten som jag fått hällt i befinner sig i och runt motorn utan att kunna cirkulera. Slangen mellan kylare och termostat har en högsta punkt i mitten eftersom den går i en båge upp och nu var den varm ända upp till toppen så det innebär att där finns vatten men vattnet står still. Finns det någon ventil vid vattenpumpen som det går att öppna och se om det kommer ut vatten där och kommer det vatten så borde även expansionskärlet tömmas och då sitter inte ett eventuellt stopp mellan pump och motor? Ett sätt är kanske att skruva ner vattenpumpen och spola den vägen och då ser man också om pumpen fungerar samtidigt.
av Erik Å
#1468549
Funderar.. jag gissar att du har en smal avluftningsslang som går till översidan på exp-kärlet. De tidigare årgångarna har iallafall en sån
Blir det stopp i den så blir det sannolikt problem med avluftning av block och topp. Kanske läge att lossa och provblåsa genom den slangen?
av Granvåg
#1468563
Ska kolla den men tror inte det kan vara den som orsakar att det inte går att få ner vattnen mer än en liten skvätt. Den kan säkert orsaka problem med avluftningen när skruvlocket är påskruvat på expansionskärlet och systemet fungerar normalt. Men osvuret är bäst så jag kollar den.
av Granvåg
#1468564
Nu försöker jag mig. Om ett fungerande system töms helt på vatten och sedan fylls på igen med en motor som är kall, så är ju termostaten stängd så vattnet måste då fylla motorblocket ner mot pumpen och eventuellt värmepaketet och ner mot kylaren och hur mycket då kylaren fylls beror på luftkudden som bildas mot den stängda termostaten om det inte finns någon slags avluftning.. Startar man då motorn och värmer upp den tills termostaten öppnar så kommer cirkulationen igång. Och i mitt fall kommer inte cirkulationen igång, men det går heller inte att hälla mer än en liten skvätt vatten innan det tar stopp och en trasig vattenpump kan inte hindra att systemet fylls på. Det måste sitta en propp någonstans runt pumpen. Ska kolla imorgon om det finns en avtappningsventil nere vid pumpen någonstans.
av Erik Å
#1468566
I min termostat finns ett litet hål i ventilklaffen, typ 2mm, där det sitter en lös metallnit. Jag gissar att hålet är tänkt att släppa igenom luft och kanske ett litet läckflöde förbi termostaten så att den ska hamna i kylvätska med samma temperatur som den inne i blocket. Skulle flödet bli precis noll vid stängd termostat så skulle vätskan runt termostaten kunna släpa efter i temperatur..
Men hursomhelst, även om avluftningen inte fungerar så borde den mesta luften ha spolats ur när du hade igång motorn. Du borde ha sett att nivån i exp-kärlet tvärdök. Gjorde den inte det så måste det rimligen antingen vara stopp i kanalsystemet någonstans eller så gör pumpen inte sitt jobb.. Klart, vispar pumpvingarna runt i ett utrymme fyllt med luft så blir det inte mycket vätska pumpad :-D Men det var ju dåligt med flöde redan innan du tömde systemet.. Mystiskt det här :P
Jag skulle inte våga köra motorn mer än någon enstaka minut med såpass lite kylvätska i den med tanke på att toppen kanske är helt tom, annars ska man ju varmköra så att termostaten öppnar.
Vad händer förresten om du lossar övre kylarslangen med kall motor och öppet exp-kärl, sjunker nivån i kärlet då? Det skulle ju tyda på att det är termostaten som blockerar avluftningen..
Det finns verkstäder som kan vakuumpumpa kylsystemet för att få ut luft. Men egentligen ska det inte behövas, något är allvarligt fel här..
Antingen ett stopp i kanalsystement som orsakar både dålig cirkulation och avluftningsproblem eller så är det två separata problem, pumpen fungerar inte plus att avluftningen är blockerad av någon helt annan orsak.
av dieselkenneth
#1468567
Om du inte redan gjort det så åk till en verkstad som kan kolla om det finns avgaser i expantionskärlet. Det du beskriver kan mycket väl vara en defekt topplockspackning eller en spricka i topp/cylinderfoder. Kommer det ut kompression ut i en vattenkanal får du ett högt tryck i exp.kärlet och den trycker ut vattnet. Normalt tryck när man öppnar locket ska vara samma ljud som när man öppnar en halvt avslageen cola. Är det som skakad cola man öppnar så har du något fel, troligtvis topppackningen.
av Granvåg
#1468573
Jag kollade den gamla termostaten och där fanns en los mässingsgrej inne i själva termostathuset, så den kan ha funktionen som du skriver. Jag blir mer och mer övertygad om att det sitter en propp någonstans mellan motorkanalerna och pumpen. Ska se om jag kan finna ett avtappningsventil vid pumpen, för jag har för mig att där ska finnas ett, men inte säker.
av MickeM
#1468610
En vattenpump som inte pumpar är också en klar möjlighet.

Skulle både gett första symptomet, och problem med luftfickor som inte försvinner.

Samt, naturligtvis, avsaknad av värme.
Endast viss självcirkulation till kylaren.

Det verkar vara rena skolexemplet där skovelhjulet lossnat från axeln.
av Granvåg
#1468630
Det jag har svårt att köpa är att om skovelhjulet lossnat från axeln eller att det är toppen som ökar kompressionen i systemet, om något av detta har hänt så ska inte de hindra att fylla systemet fullt med kylvätska när motorn är kall och termostaten stängd. Det går bara att få i ca 2-3 liter och sen är det stopp. Jag kan inte komma fram till annat än att det är något som stoppar cirkulationen. Det är det som är problemet att det inte går att fylla systemet fullt och är det stopp i cirkulationen så kommer det att öka temperaturen i kylvätskan. För när felet uppstod så var systemet fyllt med kylvätska och temperaturen steg och jag hann upptäcka det innan temperaturen gick upp i rött. Visaren visade lite över halva mellan normal och rött. När jag byte termostat så släppte jag ut så mycket kylvätska som rann ut i avtappningen under kylaren. De klart nu när jag tänker till lite, så kanske all kylvätska inte rann ut när jag tömde den, utan det blev kvar vätska runt pumpen och av den anledningen går det inte att fylla mer än någon liter. Om pumpen då är kaput så kanske det kan förklara fenomenet. Och av samma anledning gick tempen upp från början. Det är inte helt lätt att leva upp till Sherlock Holms standard, men även han behövde sin Watson. :wacky:
av Granvåg
#1468707
Jag kollar upp vattenpumpen så det kan ta runt en vecka innan det blir gjort. Så tack för alla förslag jag fått, de har hjälp mig vidare. Jag återkommer och berättar hur det har gått.

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]