- fre 08 okt 2021, 17:51
#1468052
Om det är så att det är stopp i kylaren och termostaten är stängd när motorn är kall och jag fyller på med kylvatten, så måste de få litrarna vatten ta vägen någonstans. De få litrarna vatten borde fylla motorkanalerna och ner i pumpen och värmepaketet och vidare till kylaren bakvägen, men oberoende av mängden vatten som nu gått ner så borde cirkulationen till slut komma igång även om det är läcka i topplocket. Kylaren med den nedre utgångsslangen till kylaren borde bli varm om cirkulationen är igång, vilket det inte gör. Jag prövar med att öppna den nedre slangen till kylaren och se om de litrar jag fyllt på rinner ut och sedan lossa den övre och fylla på med vatten för att se om det rinner igenom kylaren utan något tryck. Om det kommer ut samma mängd i samma hastighet jag fyller på så kan det inte var kylaren det är stopp i. Börjar trots allt misstänka läcka i toppen ju mer jag tänker. Det kan vara så att om det är läcka i toppen så börjar vattnet expandera innan termostaten öppnar vilket gör att det börjar stiga i expansionskärlet, men systemet är ju mer eller mindre tomt så vattnet borde ha utrymme att expandera åt andra håll och inte bara upp i expansionskärlet. Det här var klurit.