Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Granvåg
#1468052
Om det är så att det är stopp i kylaren och termostaten är stängd när motorn är kall och jag fyller på med kylvatten, så måste de få litrarna vatten ta vägen någonstans. De få litrarna vatten borde fylla motorkanalerna och ner i pumpen och värmepaketet och vidare till kylaren bakvägen, men oberoende av mängden vatten som nu gått ner så borde cirkulationen till slut komma igång även om det är läcka i topplocket. Kylaren med den nedre utgångsslangen till kylaren borde bli varm om cirkulationen är igång, vilket det inte gör. Jag prövar med att öppna den nedre slangen till kylaren och se om de litrar jag fyllt på rinner ut och sedan lossa den övre och fylla på med vatten för att se om det rinner igenom kylaren utan något tryck. Om det kommer ut samma mängd i samma hastighet jag fyller på så kan det inte var kylaren det är stopp i. Börjar trots allt misstänka läcka i toppen ju mer jag tänker. Det kan vara så att om det är läcka i toppen så börjar vattnet expandera innan termostaten öppnar vilket gör att det börjar stiga i expansionskärlet, men systemet är ju mer eller mindre tomt så vattnet borde ha utrymme att expandera åt andra håll och inte bara upp i expansionskärlet. Det här var klurit. :bored:
av Granvåg
#1468080
Jaha ett problem mindre att tänka på, var ute och spolade ren kylaren och där flöt vattnet igenom hur fint som helst, ingen som helst stopp. Nu står det mellan topplocket och vattenpumpen. Vattenpumpen blev bytt vid sista kamremsbytet vid ca 17000 mil enligt verkstadsfakturor, om den nu blev bytt och blev den bytt så har den bara gått ca 9000 mil.
av joakim__
#1468115
Blir det tryck direkt i systemet när motorn är kall är det någotproblem med topppackning eller sprickor annars skulle jag nog kolla vatten pumpen
av Granvåg
#1468186
Efter att jag helt tömt systemet och fyller på vätskan igen i en kall motor som inte är startad så går det i som jag bedömer det ca 2-3 liter i omgångar men sen är det stopp och det går inte att få i mer. När jag sedan startar motorn och den börjar bli varm och innan temperaturmätaren når till det normala så börjar vattnet i expansionskärlet att stiga och rinna över. Efter att jag sedan stoppar motorn så går vattennivån ner igen. Under hela denna process som jag beskrivit ovan, så bör inte termostaten ha öppnat ännu? Men det ska den väl inte göra heller i normala fall när allt fungerar som det ska, innan temperaturen nått ca 90 grader då termostaten ska öppna, så varför trycker den inte upp vattnet i det fallet när allt fungerar som det ska? Så även om pumpen går i normala fall så kan inte vattnet passera termostaten heller innan den öppnar, för pumpen som jag förstår det pumpar hela tiden så länge som motorn går, även när termostaten är stängd och börjar öppna cirkulationen först vid ca 90 grader. Även om pumpen är trasig så borde inte trycket pressa upp vattnet i behållaren, det borde inte finnas någon skillnad mellan trasig och hel pump innan termostaten öppnar, tänker jag mig. Skulle det vara fel på toppen så borde det finnas utrymme för vattnet att expandera ut i de tomma kanalerna/slangarna innan den pressar upp vattnet upp i behållaren., Finns det kanske någon slags backventil mellan termostat och pump så vattnet inte kan cirkulera åt motsatt håll kanske? Då kan det ske att om pumpen är trasig så blir det för varmt mellan ventilerna och trycker upp vattnet i behållaren och av samma anledning går det inte heller att fylla på vattnen mer än i kanalerna i motorn. Det är något här jag inte får ihop helt. Men jag börjar själv fundera på att byta kamrem och annat och ta pumpen samtidigt. Det kanske är det mest rätta just nu.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1468193
Hur går bilen när du startar den kall de första sekunderna?.
Hur går den när den börjar bli varm?.
Om man tar ur termostaten o dit med locket igen innan du startar motorn kall så borde man se om det kommer
en vatten stråle ur den lilla returslangen (kall motor) som brukar sitta på expations kärlet där du fyller på.
Är det en stråle direkt då borde pumpen funka.
Gör ett kompprov och en provtryckning av kylsystemet. Kanske vet du nån liten pålitlig verkstad som kan hjälpa
dig med de grejorna billigt.
Sen undrar jag vilka som bytte vattenpumpen var det bil o kebab?.
Bara mina 2öre.
av Erik Å
#1468212
Kan ju vara läge att spola igenom motorn från kylarslangarna men då måste termostaten bort .
Vore konstigt om det blev stopp i dessa grova slangar men det låter ju som det är luft instängd någonstans. "Flaskhalsen" i rörsystemet lär väl vara vid vattenpumpen :P
Användarvisningsbild
av Vojje
#1468229
du får väl kolla om det finns några avgasrester i kylarvätskan helt enkelt...
att byta kamrem och vattenpump på en motor med förmodad felaktig topp är nog ingen bra idé...
av Granvåg
#1468345
Bilen startar direkt och spinner som en katt både med kall och varm motor, har aldrig haft startproblem med den. För en vecka sedan då felet uppstod fick bilen stå ca tre dagar och då var den svårstartad när jag skulle starta den och första försöket fick jag inte igång den och jag provade rätt länge, men den gav inte något liv ifrån sig. Jag prövade igen dagen efter och efter lång stund började den ge ifrån sig livstecken och till slut gick den igång. Då tänkte jag på spricka i toppen och att det kan han sipprat in vatten i cylindrarna under dessa tre dagar den fick stå. Nu startar den varje gång jag provar.
Det sitter ett termostathus i den här bilen och är ett rent h-vet å få loss, så det går inte att bara ta ut termostaten och skruva dit något lock igen. Går det att trycka kylsystemet när den i princip är tom på vatten?
Nej det var inte bil och kebab som byte vattenpump utan Mekonomen i Sundsvall vid 17300 mil, i den här situationen måste alla stenar vändas och värderas innan problemet är löst. :wacky:

Jag kan inte se att det bubblar i expansionskärlet eller kommer avgasdofter/avgasrester när bilen går och inte heller då den börjar bli varm, det enda som sker är att vattnet börjar stiga i behållaren, men jag ska kolla upp det igen imorgon för säkerhets skull och kolla upp slangarna och eventuellt se om det går att spola systemet.
av Granvåg
#1468455
Värmde upp motorn till normal temperatur och kollade igen om det bubblar i expansionskärlet eller andra föroreningar, ingenting av detta kunde jag upptäcka något av. I och med att temperaturen hade öppnat termostaten så tryckte jag på slangen mellan kylare och termostat och då steg vattnet i expansionskärlet med tryckningarna och slangen var kall utom precis intill termostaten där den var ljummen. Upplevde också att slangen kändes mer eller mindre tom under tryckningarna. Upplever mer och mer att det är vattenpumpen som slutat fungera. Å andra sidan är det konstigt att det inte går att fylla systemet med mer vatten än det gått i och det borde det göra även om vattenpumpen är trasig. Om det inte är som Erik Å skriver att det kan vara något stopp i rörsystemet vid vattenpumpen så det tar stopp där med påfyllningen. Just nu känns det som att det inte är topplocket som är boven.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...