Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1467727
Har problem med farthållaren på min bil (V70 2,4T -01) och vid första felkodsavläsningen så dök felkod på denna givare upp, men nu finns det ett par saker som försvårar felsökning/byte av givare.
"Cruise" lyser upp när man trycker på knappen, när man försöker sätta hastigheten så är det oftast så att den håller i i någon sekund för att sedan släppa taget igen och "cruise" slocknar, därefter är det omöjligt att tända den igen innan nytt startförsök gjorts. Den kan fungera precis så som det är tänkt, men oftast inte!
Efter tillräckligt många misslyckade försök så tänds "Motorservice erfordras" och gul triangel, det är nu det blir lite konstigt för den sätter nämligen inga felkoder längre, men om man gör en radering så slocknar åtminstone meddelandet i displayen.
De enda felkoder som finns är dom klassiska på larmsirén och luftkvalitésensor (och felkoder för att min förstärkare och elstolar inte är inprogrammerad), ingenting annat på vare sig bromsar eller motor.
Om man gör en radering så kan man alltså tända upp "cruise" igen och hoppas på det bästa.

Eftersom jag fick en felkod tidigare på bromspedallägesgivaren så kan man ju misstänka att det är denna som strular, men jag kan inte hitta en som passar utan det är endast 3-poliga givare man hittar när man söker, min har en 2-polig kontakt.
Är det någon som vet vad skillnaden är mellan dessa givare, mer än det uppenbara att kontakterna inte är samma?
Jag har en 3-polig givare från den gamla bilen, frågan är ifall man kan få det att lira om man bara vet vilka två kablar man ska använda!?
Det är kanske inte rätt att göra så, men ifall det kan fungera så kunde man ju använda det i felsökningssyfte åtminstone, surt att köpa en ny givare (OM man nu hittar en som är rätt) om det inte är detta som är grundproblemet.

Har läst med både Vida och Delphi, ingen av dom hittar några felkoder angående detta, så tips mottages mer än gärna! :)
#1468290
Efter många turer så har jag nu fått fram några felkoder:
ECM-130A Luftflöde
ECM-91CF Bromspedalläge - felaktig signal
Kan också konstatera att ECM inte är uppdaterad med senaste mjukvaran som kom 2006.
Nu är då frågan om det hade räckt att uppdatera mjukvaran eller ifall det faktiskt är två fel, har inga andra symptom vad det gäller spjället, bilen går som den ska.
Irriterande som fasiken att farthållaren inte fungerar, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att lämna in den för en uppdatering... :-/
#1468315
Har varit ute för problemet tidigare på en annan bil som hade ungefär samma felkoder/symptom, alla givarna byttes men problemet fanns kvar, lite därför som jag inte har stirrat mig blind på just bromspedallägesgivaren i detta fallet.
Mina givare har jag mätt upp en gång tidigare men exakta siffror har jag inte i minnet tyvärr men vill minnas de var inom toleranserna då dom aldrig byttes ut.
Att byta givare är ju bara i felsökningssyfte då jag inte har några bättre idéer just nu!
Vi hittade aldrig felet på den andra bilen, så jag har litet hopp om att lösa problemet på denna.
#1468539
Hilmer skrev:Eftersom jag fick en felkod tidigare på bromspedallägesgivaren så kan man ju misstänka att det är denna som strular, men jag kan inte hitta en som passar utan det är endast 3-poliga givare man hittar när man söker, min har en 2-polig kontakt.
Är det någon som vet vad skillnaden är mellan dessa givare, mer än det uppenbara att kontakterna inte är samma?
Jag har en 3-polig givare från den gamla bilen, frågan är ifall man kan få det att lira om man bara vet vilka två kablar man ska använda!?
Bromspedallägesgivare t.o.m 2001 : 9441116 (2-pin) , från 2002: 31687032 (3-pin)
Men farthållarproblemet beror troligen på ETM eller snarare programvaran i ETM och ECM
#1469178
Jag var på det igår igen och fick mätt upp givarna och även kollat dom genom vida och allt verkar vara i sin ordning, har även delat på givarna och rengjort och allt ser okej ut.
Nu återstår bara två saker och det är antingen något med kablaget eller mest troligen att man måste uppdatera mjukvaran, vad det gäller uppdatering så känns det inte riktigt försvarbart att göra det med tanke på att det enda felet jag har är att farthållaren inte alltid vill fungera.
Och ni som engagerat er i tråden, tack för hjälpen!
#1470793
Har liknande problem, efter å byt vevaxelgivare fick jag upp motorservice krävs, kan det vara så att min OBD läsare inte kan släcka den eller ska man kolla broms och kopplingsgivare också ?
Börjar bli lite trött på all jävla el i bilarna idag.
#1471072
bageera skrev: sön 24 okt 2021, 01:59 Har liknande problem, efter å byt vevaxelgivare fick jag upp motorservice krävs, kan det vara så att min OBD läsare inte kan släcka den eller ska man kolla broms och kopplingsgivare också ?
Börjar bli lite trött på all jävla el i bilarna idag.
Varför byttes vevaxelgivaren, var det efter att felkoder dykt upp och med vad har du då läst ut felkoderna med?
För att kunna läsa motorkoderna brukar det som regel krävas mer avancerade felkodsläsare, det bästa är ju så klart Volvos egna Vida (Dice) i detta fallet!
Om du inte har några felkoder att gå efter så finns det ju ingen anledning att ge sig på givare på måfå, att lampan tänds betyder enbart att det finns fel i systemet utan att tala om exakt vad, för mer info måste man läsa ut felkoder.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen