- ons 06 okt 2021, 20:52
#1467727
Har problem med farthållaren på min bil (V70 2,4T -01) och vid första felkodsavläsningen så dök felkod på denna givare upp, men nu finns det ett par saker som försvårar felsökning/byte av givare.
"Cruise" lyser upp när man trycker på knappen, när man försöker sätta hastigheten så är det oftast så att den håller i i någon sekund för att sedan släppa taget igen och "cruise" slocknar, därefter är det omöjligt att tända den igen innan nytt startförsök gjorts. Den kan fungera precis så som det är tänkt, men oftast inte!
Efter tillräckligt många misslyckade försök så tänds "Motorservice erfordras" och gul triangel, det är nu det blir lite konstigt för den sätter nämligen inga felkoder längre, men om man gör en radering så slocknar åtminstone meddelandet i displayen.
De enda felkoder som finns är dom klassiska på larmsirén och luftkvalitésensor (och felkoder för att min förstärkare och elstolar inte är inprogrammerad), ingenting annat på vare sig bromsar eller motor.
Om man gör en radering så kan man alltså tända upp "cruise" igen och hoppas på det bästa.
Eftersom jag fick en felkod tidigare på bromspedallägesgivaren så kan man ju misstänka att det är denna som strular, men jag kan inte hitta en som passar utan det är endast 3-poliga givare man hittar när man söker, min har en 2-polig kontakt.
Är det någon som vet vad skillnaden är mellan dessa givare, mer än det uppenbara att kontakterna inte är samma?
Jag har en 3-polig givare från den gamla bilen, frågan är ifall man kan få det att lira om man bara vet vilka två kablar man ska använda!?
Det är kanske inte rätt att göra så, men ifall det kan fungera så kunde man ju använda det i felsökningssyfte åtminstone, surt att köpa en ny givare (OM man nu hittar en som är rätt) om det inte är detta som är grundproblemet.
Har läst med både Vida och Delphi, ingen av dom hittar några felkoder angående detta, så tips mottages mer än gärna! :)
"Cruise" lyser upp när man trycker på knappen, när man försöker sätta hastigheten så är det oftast så att den håller i i någon sekund för att sedan släppa taget igen och "cruise" slocknar, därefter är det omöjligt att tända den igen innan nytt startförsök gjorts. Den kan fungera precis så som det är tänkt, men oftast inte!
Efter tillräckligt många misslyckade försök så tänds "Motorservice erfordras" och gul triangel, det är nu det blir lite konstigt för den sätter nämligen inga felkoder längre, men om man gör en radering så slocknar åtminstone meddelandet i displayen.
De enda felkoder som finns är dom klassiska på larmsirén och luftkvalitésensor (och felkoder för att min förstärkare och elstolar inte är inprogrammerad), ingenting annat på vare sig bromsar eller motor.
Om man gör en radering så kan man alltså tända upp "cruise" igen och hoppas på det bästa.
Eftersom jag fick en felkod tidigare på bromspedallägesgivaren så kan man ju misstänka att det är denna som strular, men jag kan inte hitta en som passar utan det är endast 3-poliga givare man hittar när man söker, min har en 2-polig kontakt.
Är det någon som vet vad skillnaden är mellan dessa givare, mer än det uppenbara att kontakterna inte är samma?
Jag har en 3-polig givare från den gamla bilen, frågan är ifall man kan få det att lira om man bara vet vilka två kablar man ska använda!?
Det är kanske inte rätt att göra så, men ifall det kan fungera så kunde man ju använda det i felsökningssyfte åtminstone, surt att köpa en ny givare (OM man nu hittar en som är rätt) om det inte är detta som är grundproblemet.
Har läst med både Vida och Delphi, ingen av dom hittar några felkoder angående detta, så tips mottages mer än gärna! :)
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net