Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1467593
Jag köpte en XC90 , 2003, nyligen men motor problem, oljud i motor, resten fungerade som det skall. Efter bytte av motor, automatlådan växlar men bilen rör inte fram , inte heller bak, trots att det går att växlar med sparken. Jag frågar volvo i Kista(Stockholm) de sa att det var bara att riva isär motor med lådan att det kan vara att det sattes inte bra ihop, jag gjorde om och var så noga med varje steg men efter andra omgång , allt fungerade som det skall jag menar i motor, fick också växlar med sparken med bilen rör ändå inte. Vid parken(p) den rör inte , men vid R,N,D ingenting händer det liksom bilen står vid neutral(N). När jag växlar man hör "clicken" men bilen rör inte. Jag gick igenom spark kabel , hittade inget fel där.
Snälla finns någon som kan tipsa vad jag kan titta på?
#1468480
Greffel skrev: sön 10 okt 2021, 15:02 Svänghjul mot convertern menar han :)
Hej

Tack för svaret, vi monterade svänghjul som det skulle annars Motor skulle inte starta. det var det vi gjorde först,
jag vet inte om detta har nåt att göra med med att bilen trots att det går att växla alla positioner men det är bara (P) parkering som verkar fungerar med N,R,D,+ och - reagerar som vid N neutral, svänghjul är alltså skruvat fast.
#1468532
Kolla om växelindikatorn i instrumentpanelen (DIM) följer växelspakens läge,
annars har bilen fel på PNP-/växelläges-givaren på växellådan, eller kabeln från PNP till TCM. (växellådans dator)
Har bilen något växellådsrelaterad felmeddelande i DIM, eller vid diagnos?
Park-läge (P) är inte beroende av motorn/convertern, det är en mekanisk låsning av växellådans primär/utgående axel, ungefär som en regellås. (Parkin Pawl)

S6024t och Greffel talar om dom 6 bultarna mellan Convertern på växellådan och Flexplate ("Svanghjulet"/startkrans) inte dom 10 bultarna mellan Flexplate och vevaxel.
Antingen fattas dom 6 bultarna, eller så är det troligen ingen/mycket lite olja i växellådan och convertern.
#1468674
jiha1968 skrev: sön 10 okt 2021, 21:28 Kolla om växelindikatorn i instrumentpanelen (DIM) följer växelspakens läge,
annars har bilen fel på PNP-/växelläges-givaren på växellådan, eller kabeln från PNP till TCM. (växellådans dator)
Har bilen något växellådsrelaterad felmeddelande i DIM, eller vid diagnos?
Park-läge (P) är inte beroende av motorn/convertern, det är en mekanisk låsning av växellådans primär/utgående axel, ungefär som en regellås. (Parkin Pawl)

S6024t och Greffel talar om dom 6 bultarna mellan Convertern på växellådan och Flexplate ("Svanghjulet"/startkrans) inte dom 10 bultarna mellan Flexplate och vevaxel.
Antingen fattas dom 6 bultarna, eller så är det troligen ingen/mycket lite olja i växellådan och convertern.
Hej
Tack för hjälpen
Växelindikatorn i instrumentpanelen följer växelspakens läge
Bilen visar inga växellådsrelaterade fel i DIM inte heller vid diagnos
jag kollade oljenivån det var för mycket och jag rättade
De 6 bultarna finns på plats
jag startade bilen efter att ha rättad oljenivån men bilen rör ändå inte
#1468898
När växellådan är i Park, går det att trilla på bilen då? (utan parkeringsbroms) EDIT: och sen när lådan är i N?

När ni riktade in convertern till hålen i flexplattan och skruvade in dom 6 skruvarna,
gick det mycket lätt att snurra på convertern till rätt läge då, (med en finger)
eller kändes det trögt/skrapade mot flexplattan?

Googla lite på "Gibbons metod Volvo", och nytta metoden till att se om växellådan pumpar olja.
Ersatt all tappad olja med ny, gärna också den oljan du redan har tagit bort.
(går inte att lita på oljenivån i en låda som inte driver, ifall pumpen inte pumpar...)

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]