Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1475996
Hilmer skrev: fre 26 nov 2021, 19:04 ..Nedre kylarslangen var iskall, .
Ja, så är det ända tills termostaten öppnar så att det blir cirkulation genom kylaren.
Men övre kylarslangen och överkanten på kylaren brukar bli varm rätt snabbt.

När värmen lägger av kan det ju också vara blandningsspjällen för luften som står och tjurar i "kall"-läget pga något reglertekniskt problem. Prova att dra på max värme.
Sen sägs det att någon mellanvägg inne i värmepaketet kan gå sönder så att cirkulationen kortsluts så att vätskan aldrig går igenom lamellerna. Då borde båda slangarna bli lika varma.

Intressant, du använder alltså värmepaketet som partikelfilter i kylsystemet ..? Tja, det verkar ju fungera rätt bra :-D
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1476008
Erik Å skrev: fre 26 nov 2021, 21:27
Hilmer skrev: fre 26 nov 2021, 19:04 ..Nedre kylarslangen var iskall, .
Ja, så är det ända tills termostaten öppnar så att det blir cirkulation genom kylaren.
Men övre kylarslangen och överkanten på kylaren brukar bli varm rätt snabbt.

När värmen lägger av kan det ju också vara blandningsspjällen för luften som står och tjurar i "kall"-läget pga något reglertekniskt problem. Prova att dra på max värme.
Sen sägs det att någon mellanvägg inne i värmepaketet kan gå sönder så att cirkulationen kortsluts så att vätskan aldrig går igenom lamellerna. Då borde båda slangarna bli lika varma.

Hon hade ju kört gott och väl 3 mil innan jag fick in den i garaget och kunde känna på slangarna, fläkten gick hela tiden och stannade inte förrän efter en bra stund i garaget.
Fläkten är förvisso väldigt effektiv så den kyler snabbt ner kylare mm, om slangen varit ljummen så hade jag köpt det, men den var verkligen kall!

Intressant, du använder alltså värmepaketet som partikelfilter i kylsystemet ..? Tja, det verkar ju fungera rätt bra :-D
Hon hade ju kört gott och väl 3 mil innan jag fick in den i garaget och kände på slangarna, fläkten gick hela tiden och stannade inte förrän efter en bra stund i garaget.
Fläkten är förvisso väldigt effektiv så den kyler snabbt ner kylare mm, om slangen varit ljummen så hade jag köpt det, men den var verkligen kall!
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1476120
Erik Å skrev: lör 27 nov 2021, 19:52 Här är annars den ultimata lösningen om man vill ha bra värme
Nja, det stjäl ju värdefull plats i kupén, och det är ju inte heller direkt underhållsfritt... ;-) :P :-D

Förövrigt så har jag haft riktigt go värme i bilen sen jag fick sköljt systemet ordentligt, hoppas bara det håller sig så...
av Erik Å
#1476138
Hilmer skrev: lör 27 nov 2021, 20:07 .. och det är ju inte heller direkt underhållsfritt... ;-) :P :-D
Det skulle faktiskt vara intressant att se vad en sådan lösning skulle ställa till med här i Svedala..
Hur går det med besiktning, mätning av emisssion samt krav på sotning och brandskyddskontroll
som man har på alla eldstäder i hus..?
Blir det krav på att kaminen har miljömärkning Svanen om man tänker köra i tätbebyggda områden t.ex.? :-D
av hagfeldt
#1476405
Jag flikar in istället för att göra en ny tråd, jag har ingen värme i min V70 2.5t, jag mötte med en termometer och den visade 21 grader. Känner jag på rören som går till värmepaketet så är ena skitvarmy medans andra kan jag hålla i, något varmare än handen. Jag har konstaterat utav det jag sökt osv att det är stopp i värmepaketet så jag har en ny beställd som jag skall byta. Men jag har två funderingar:

1. Expansionskärler blir inte så varmt, kanske kring 30 grader, tyder det på att det kan vara något annat i systemet som är kasst eller kan det låta rimligt i och med om det är stopp i värmepaketet så stoppar ju det flödet i kylarvätska.

2. Hur byter man det? Vad jag sett på någon Youtube film så ser det jävligt lätt ut, det att tänka på är att lossa något på bromspedalen samt lossa rattstången så kan man göra bytet. är det något annat att tänka på? :-)
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]