Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bernie99
#1472058
Detta projekt fortsätter. Någon här som har schema över hur vattnet cirkulerar, dvs vilka slingor som finns mellan expansionskärl, kylare, termostat, motor och värmepaket?
Hittar inget sådant i min verkstadshandbok (haynes)?
av Bernie99
#1472100
Nej, men det blir nog så strax. Skall kolla om det är stor prisskillnad på orginal och från annan leverantör (typ Skruvat.se ?)¨¨
Vill ju att ett nytt värmepaket skall passa perfekt så köper nog orginal om det inte är mycket dyrare.
av tbar
#1472186
Hej,
Vet inte hur mycket som skiljer mellan modellerna men jag bytte på en 05:a i somras. Själva proceduren är inte svår men det var ett himla bök och arbetsställningen bedrövlig.

Tips:
Innan du börjar, kolla att du har nya o-ringar och helst nya fästbyglar till rören som går in i paketet. Chansa INTE på att du kan återanvända de gamla. Kostar inte många kronor.
Fästbyglarna är ett helsike att få dit om inte rören bottnat ordentligt i paketet. Med arbetsställningen blev jag tvungen att lirka in en kofot och trycka in rören.

Kolla denna video innan du börjar. Mycket viktig info om kontaktstycket till bromspedalen:

Notera: vid 29 minuter börjar han klippa höljet. Det bövs inte...

En annan video kan vara denna:


Men som sagt, det är inte raketforskning, bara väldigt bökigt... och kanske är det enklare på en -01a än på min -05a...
av Bernie99
#1474160
Mitt byte går långsamt. Då utetempen är såpass hög hittills så går det ok med en Biltema 12V värmefläkt. Under denna veckan skall jag iallafall beställa själva värmeelementet med oringar och låsbyglar. Nu en fråga till er som har bytt. Har ni köpt orginal aller 3:e parts produkt? Är det stor prisskillnad tro. Jag börjar med att ringa min Volvohandlare i morgon?
av Erik Å
#1474177
Bernie99 skrev: sön 14 nov 2021, 20:44 Är det stor prisskillnad tro.
Hehe.. Jag kollade till min V70 mk 1. Volvo skulle ha 2700kr, Trodo 250 - 800 kr beroende på fabrikat. :P
Köpte själv Hella/Behr (OEM enligt obekräftade rykten) som låg i övre änden av skalan.
Men Volvo kanske har annan prispolicy på V70N, ring och kolla. Nu är du ju förberedd.. ;-)

Ps O-ringarna följde inte med Hella/Behr-paketet, fick vackert köpa dessa hos Volvo. Inte helt lätt att hitta reservdelsnumret..
av Bernie99
#1474302
Ringde Volvo idag (Helmia i Karlstad) och frågade vad värmeväxlaren kostar, dvs orginal: ca 3900 kr utan o-ringar och tätningsbricka och clips, suck? Era tips på nya 3:e part: Autodoc och Skruvat ca 400 -600 kr men passar de lika bra?? Skroten, ca 1000-1500 kr men är de då verkligen funktionsprovade?? Så går mina tankar nu. Bestämmer mig väl inom 1 vecka. Jag behöver planera jobbet noga för när arbetsveckan sedan börjar efter helgen då måste kärran rulla igen.
Vad skulle ni välja? Jag lutar åt begagnat orginal (från bildelsdatabasen) men givet med nya o-ringar och clips.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]