Det här kanske är långsökt.. Men såna är alla mina teorier
Jag hade risig värme i min V70 mk 1 och bytte värmepaket till slut. Bilen led av det klassiska problemet att det läckte lite kylarvätska vid o-ringarna på värmepaketet så det fuktade glykol under mattorna på förarsidan. Nåväl jag fyllde på emellanåt och tyckte inte att det gjorde så mycket.
Nytt värmepaket gav god värme men först efter ett tag när jag fått ur all luft, tror att det gärna blir kvar en luftficka just i värmpaketet så att vattnet bara strömmar genom ett fåtal av kanalerna.
Såg inget egentligt fel på gamla paketet trots noggrann undersökning. Så det jag tror hände var att varje gång bilen var varmkörd så trycktes lite vätska ut vid-oringarna. Sen när den kallnade sögs i stället samma mängd luft in och på så sätt fylldes luftfickan i värmepaketet ständigt på i stället för att med tiden spolas ut..
Det du skulle kunna göra är att när värmen lagt av åka till en verkstad som luftar kylsystem med vakuumpump och se om det bubblar ut luft då.. Det skulle ju styrka hypotesen
Vill man slippa pannsten i värmepaket och kylare (dvs kalk som sätter sig precis där kanalerna är som smalast. Gissa var nästa omgång med kalk sätter sig
) så bör man använda destillerat vatten (+50% Volvo glykol förstås) då man fyller på, aldrig kranvatten..
Sen förekommer det tredjeparts vattenpumpar som tappar pumpvingarna med tiden. Det är inte gynnsamt för genomströmningen så att säga, både med tanke på sänkt pumpkapacitet och att pumpvingarna kommer att lägga sig på något olämpligt ställe
Har ingen aning om vilka fabrikat det drabbar.
Kommer det ut skräp när du sköljer förresten?