Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1474326
Varför inte köpa märkesgrejer på Trodo.se? Som sagt runt 800-1000 kr för OEM-fabrikat..
Köper du på skroten lär det vara ungefär lika igenkalkat som det du redan har :-/
3900 var faktiskt värre än väntat :-D
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1475316
Hoppar in i denna tråd då även jag har problem med värmen i min V70n -02, har felsökt och bytt delar i flera dagar nu.
Symptomen är att det blir ingen värme i kupén, sköljde till sist värmeväxlaren både bak och framlänges (genom att koppla ihop det med trädgårdsslangen och det är bra flöde igenom) och plötsligt så var det bastuvarmt i kupén. Värmen försvinner sedan successivt för att till sist enbart blåsa kallt i munstyckena, t ex så kan jag ha bra värme till affären, men värmen är mer eller mindre försvunnen när man ska köra hem igen!??
Om jag då sköljer växlaren på nytt så är det bastuvarmt igen, ett tag för att sedan försvinna på nytt.
Tanken på att byta växlaren finns ju, men frågan är ifall det är det enda problemet, för skulle den vara helt igensatt så skulle man ju inte få sån värme när man sköljt den tycker man, det är ju skillnad som mellan natt och dag när man sköljt ur den. Men sen försvinner då värmen efterhand igen...
Vad annars skulle det kunna vara om det inte är växlaren, eller vad kan det vara som kan blockera vattnet så fullständigt för att sedan lika snabbt försvinna igen när man sköljer!? För att sedan åter blockera...

Det funkar inte att värma upp bilen med bränslevärmaren heller, så nåt skit är det ju som blockerar växlaren, annars var ju min första tanke på att det var något med cirkulationen.

Finns det något (förutom klackarna i anslutningarna) som hindrar en från att skifta slangarna om?
Tänker i felsökningssyfte att man kunde skiftat slangarna om när det blir tätt och värmen försvinner, och kanske man till slut kan få ut eller lösa upp det som blockerar ur själva växlaren.
Kylarrensning, maskindiskmedel osv, tror ni att det har en chans att lösa upp det som jag förmodar ligger och skvalpar med och till sist blockerar? Andra tips?
av Erik Å
#1475344
Det här kanske är långsökt.. Men såna är alla mina teorier :-D
Jag hade risig värme i min V70 mk 1 och bytte värmepaket till slut. Bilen led av det klassiska problemet att det läckte lite kylarvätska vid o-ringarna på värmepaketet så det fuktade glykol under mattorna på förarsidan. Nåväl jag fyllde på emellanåt och tyckte inte att det gjorde så mycket.
Nytt värmepaket gav god värme men först efter ett tag när jag fått ur all luft, tror att det gärna blir kvar en luftficka just i värmpaketet så att vattnet bara strömmar genom ett fåtal av kanalerna.
Såg inget egentligt fel på gamla paketet trots noggrann undersökning. Så det jag tror hände var att varje gång bilen var varmkörd så trycktes lite vätska ut vid-oringarna. Sen när den kallnade sögs i stället samma mängd luft in och på så sätt fylldes luftfickan i värmepaketet ständigt på i stället för att med tiden spolas ut..
Det du skulle kunna göra är att när värmen lagt av åka till en verkstad som luftar kylsystem med vakuumpump och se om det bubblar ut luft då.. Det skulle ju styrka hypotesen :P
Vill man slippa pannsten i värmepaket och kylare (dvs kalk som sätter sig precis där kanalerna är som smalast. Gissa var nästa omgång med kalk sätter sig :-/ ) så bör man använda destillerat vatten (+50% Volvo glykol förstås) då man fyller på, aldrig kranvatten..
Sen förekommer det tredjeparts vattenpumpar som tappar pumpvingarna med tiden. Det är inte gynnsamt för genomströmningen så att säga, både med tanke på sänkt pumpkapacitet och att pumpvingarna kommer att lägga sig på något olämpligt ställe :-D Har ingen aning om vilka fabrikat det drabbar.
Kommer det ut skräp när du sköljer förresten?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1475388
Det har kommit ut lite skit varje gång jag spolat, så även i morse när jag spolade senast. Har kört några mil under morgon/förmiddag med några stopp och allt verkar funka som det ska nu, fortfarande ordentlig värme i kupén vilket jag uppskattar högt efter flera dagar med stundtals isande vindar i kupén... ;)
Ska försöka rengöra hela systemet, hittills har jag enbart sköljt värmeväxlaren men hela systemet kan nog behövas rengöras, är maskindiskmedel det bästa att använda till att försöka få rent systemet!?
Jag har inte haft problemet tidigare vare sig med denna bilen eller i den bilen som motorn kommer ifrån utan problemet började nu när jag flyttat över motorn vilket lite tyder på att skit lossnat nu när man varit och rört i allt.
Luft tror jag inte är problemet i mitt fall, men jag kan ha fel! :P
av vjohnj
#1475426
Erik Å skrev:Frågan är väl om man i praktiken kan skölja ur allt eller om kylvätskan kommer att förbli svagt basisk för all framtid..?
Kan aldrig tänka mig, att det skulle bli kvar så pass att det skulle påverka i långa loppet efter spolning. Men det är jag det.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1475969
Jag har nu spolat igenom värmeväxlaren ett par gånger till, men även spolat/sköljt igenom hela kylsystemet och nu verkar det fungera, *peppar peppar*!
Vattnet var grumligt av skit trots att det bara varit i systemet några dagar, efter att ha sköljt så ser det betydligt bättre ut och värmen fungerar som den ska.
Har enbart använt vatten att skölja med, var lite feg för att kasta i maskindiskmedel...

Men så ringer min "styvsyster" och har samma problem med sin 2,5T -08, plötsligt ingen värme alls!
Kikade som hastigast på den i eftermiddag, glykolvattnet ser bra ut, båda slangarna till kupén är lika varma, motortempen går upp till mitten, temp ligger på 88,4° enligt Vida.
Ingen värme ens när man drar på "MAX".
Nedre kylarslangen var iskall, förvisso gick motorfläkten hela tiden pga felkod på en tryckgivare till ac:n men nog skulle där vara lite varmt ändå!? Mätt med IR så låg tempen "normalt" överallt annars.
Vågar man gissa sig till att det är värmeväxlaren som gett upp? Det påtalas här och var att 05- har en annan växlare som kan gå sönder invändigt som gör att vattnet ändå kan passera utan att värma upp växlaren, kan det vara så "enkelt"?
Enda felkoderna på bilen var tryckgivare AC, luftkvalitésensor och nån givare till låskistan på bakluckan.
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]