Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lennart lundberg
#1469656
Läs ut om du har några felkoder. Har haft liknande problem med dålig värme i bilen S80 -05. Felkoder ”spjällmotorer som spökade, ur fas” som raderades och felet försvann. Dåligt batteri var felet som visade felkoder vid start dagen därpå. Hänt flera gånger innan batteribyte.

Lennart
av Bernie99
#1469667
Jag skall nog kolla temp-givaren bakom mittkonsolen i morgon också. Finns ju en risk att jag petat söndern den någon gång eller att det är fullt med damm runt den, kanske det skulle kunna förklara att inte fläkten går upp i varv?
av Bernie99
#1470418
Hej igen!
Nu har jag alltså backspolat värmeelementet, gjort rent tempgivaren (termistor på CCM-kretskortet) samt tagit bort allt damm på mikrofläkten på elektronikkortet. Men ingen värme ur luftutblåsen fortfarande. Kupéfläkten går upp i varv när motortemperaturen stiger så jag tror kanske inte att det är fel på givaren och regleringen. Min bilmek (som nyss bytte kamrem) hittade flagor (ser ut som rostflagor) i en tunn slang som går från expansionskärlet till övre delen av kylaren. Han tycker det är väldigt konstigt för kylaren är ju i aluminium. Slangen går en mycket trång och krokig väg mellan expansionskärlet och kylaren så det är inte enkelt (enligt honom) att ta loss den men kanske kan man ta loss den i båda ändarna och se till att det inte är stopp i den (för det var det enligt honom i änden vid expansionskärlet). Men kan den slangen verkligen påverka slingan till värmeelementet??
Jag undrar om inte något luftspjäll kan spöka. Är det någon som har koll på dom, dvs var de sitter och om de kan krångla. En sprängskiss över kyl/värmesystemet skulle också vara värdefullt. Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan? Ser inget i min Hayens verkstadshandbok iaf.
Tips mottages gärna, kära Volvo-vänner.
av Erik Å
#1470470
Bernie99 skrev: lör 16 okt 2021, 20:37 .. Det som förundrar mig är att ingående slang i torpedväggen är varm och utgående är avsevärt kallare. Vad säger det mig? ..
Om du nu inte får ut någon värmeeffekt så visar detta att vattenflödet genom elementet är klent. Antingen är flödet strypt någonstans eller så är det dåligt tryck från vattenpumpen.

Men är du säker på att du fått ur all luft ur systemet efter spolningen, brukar vara svårt få ur sista luften ur värmepaketet. Är det kvar luftfickor där så blir bara vissa av kanalerna i paketet varma, andra förblir kalla och luften antar någon slags medeltemperatur. (Samma sak händer förstås om vissa kanaler är igenkalkade med pannsten)
Finns verkstäder som använder vakuumsug, jag testade själv med en vakuumpump avsedd för luftvärmepumpar och jovisst bubblade det ut luft ur systemet
Annars ska väl luften komma av sig själv ut med tiden.. tror det kan hjälpa att varva ur motorn emellanåt så att vattenpumpen ger fullt flöde :P

På äldre modeller händer det tydligen att någon mellanvägg mellan in- och utgående röranslutningar på värmepaketet går sönder så att vattnet genar utan att gå igenom kanalerna. Men då borde returvattnet rimligen bli lika varmt som det ingående. Sen degraderas termostaten med åren, de sista graderna upp till öppningsstemperatur 92C, eller vad den nu ska vara, spelar stor roll för att få bra värme. Går tempmätaren upp till normalläget?
av Bernie99
#1470573
Tack för dina ideér och kommentarer Erik:)

Intressant funderingar kring värmepaketet och om det har kollapsat på något sätt. Utgående vatten är svalare än ingående (dvs genom torpedväggen) men vad säger det? Det borde väl indikerat att vatten går igenom elementet. Jag undar fortfarande hur man kollar spjällen också och om det är någon här som har bytt värmelementet själv? Det skall tydligen vara jävligt trångt att ta ut och in det nya. Sprängskiss någon?
Over&Out (tillsvidare)
av Bernie99
#1470612
Ok misstänker att jag till slut hamnar där, dvs att byta värmeelementet. Jag tror inte på att det är stopp då jag har spolat men visst skulle kunna vara luft men isf även innan spolningen. Vattenpumpen är ny så inget konstigt med den.
av Bernie99
#1471181
@klacken, Hej, när du bytte v-paketet köpte du nya o-ringar då och kanske ny låsbyglar (dvs de som håller fast rören in&ut ur v-paketet) eller kunde du återanvända dom gamla?
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]