Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1467449
Har ju ett oljeläckage som kommer från oljefiltret S80 T6/00. Hade loss filter i går och kollade filterkoppen. Såg inga sprickor i den. Läcker fortfarande. Kan det va en osynlig spricka? Idé att byta den?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av sicnarf
#1467452
Byt olja och filter. Kolla sedan om det blir bra. Läckage kan komma om det var dragit för hårt eller för löst från början. Filter tätningen kan vara skadat. Bytt olja och filter och testa igen.
Senast redigerad av 2 sicnarf, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1467453
Koppen kan spricka, så hittar man inget annat är det värt att prova och byta. Men det gäller också att o-ringen sitter som den ska och att koppen är skruvad in hela vägen för att det ska bli tätt.
av SubMarine
#1467470
Kolla så att inte oringen på filtrerkoppen är för tunn eller för ihoptryckt.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1467472
Ok. Hur kollar jag oringen när allt är monterat. Är ju inte synlig då.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1467475
Rätt är det nog nu för som jag ser det har allt hamnat rätt. Mer inne på om koppen kan va sprucken.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1467494
Ska köpa ny filterhållare.
Samma till t6 som till B5244S2 motorn?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av LaRy
#1467509
Kanske du gjort samma misstag som jag vid byte av O-ring. Jag fiskade upp den gamla O-ringen genom att sticka min lilla fickkniv under och dra upp. Detta skapade en liten repa i koppens spår, endast synlig med lupp. Men det läckte!
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1467549
Inte omöjligt att jag lyckats göra nått liknande. Använde liten skruvmejsel. Vassa kanter på den.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]