Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1467586
Med lite fingerfärdighet går det faktiskt att montera o-ringen i fel spår..
Nån på något forum hade glömt att ta bort den gamla o-ringen, med dubbla ringar så blev det inte alls dubbelt så bra utan läckage i stället :-D
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1467588
Den gammla är borta. Satt den i spåret längst ned nedanför gängorna. Ska den va någon annan stanns?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Erik Å
#1467589
Typ så här ska det vara
Någon droppe olja på ringen gör att den slinker in i blocket som den ska, den skulle kanske kunna skrynkla ihop sig annars.
Men har man nu inte ansträngt sig med att avfetta allt så brukar det ju finnas oljefilm lite överallt :-)
kopp.JPG
kopp.JPG (24.55 KiB) Visad 254 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1467590
Mmm. Så såg det ut.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1467591
GLIZ skrev:Mmm. Så såg det ut.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Den va lite trög att få på plats. Koppen med filter alltså. Oringen satt fint... Har köpt en ny kopp + filter. Till helgen blir det av skulle jag tro.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


av Erik Å
#1467592
GLIZ skrev: ons 06 okt 2021, 00:59 Har köpt en ny + filter. Till helgen blir det av skulle jag tro.
Blir säkert bra ;-) Innan du monterar, känn med fingret att aluminiumgodset känns slätt och fint på ytan där o-ringen ska täta
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1467594
Tänkte göra rent med bromsrengöring också och istället för olja kleta lite fett på oringen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Erik Å
#1467596
O-ringen brukar "knorra" när man skruvar i koppen, det är tydligen helt normalt :P
Trist att man inte kan se om den har hamnat rätt när allt är på plats, men man kan ju alltid känna med fingret runt koppen och konstatera att den inte har hoppat ut och kommit i kläm
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1468256
Nu är det gjort.

Oljebyte filterhållare och filter. Hoppas att läckaget jag hade vid filtret är borta. Istället för olja på oringen hade jag fett denna gången.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



Användarvisningsbild
av GLIZ
#1468296
Verkar som att det läcker ännu trotts ny kopp. Vetetusan vad som är felet. Ska ta bort hasplåten så jag lättare ser var det droppar ifrån. Kollade inte men sitter koppen i nån hållare som har en packning mot blocket eller är gängan till koppen direkt i blocket?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]