Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Winmortal
#1467175
Hej (Är ny här)
V70 02a. 25.000mil. 140hk.
Läst att andra också haft samma fel men inte hittat nån tråd där man kommit fram till nån lösning. Bromsljuset upptill på bakluckan funkar. Får felmeddelande i "bromsljusfel" varje gång jag trycker på bromsen.
Köpte bilen i maj månad och inga problem. Funkade bra hela sommaren. Sen kom hösten och vintern. Plus att jag lånade ut bilen till en kompis som skulle köra skräp till skroten med en släpkärra.
Bilen stog still länge och sen i somras så körde jag med den igen och fick inget felmeddelande? Misstänker fukt.
Undrar nu om det är fukt eller problemet med kopplingen till släpet, hört att vissa kopplar om polerna i handsken in i uttaget bak till släpkärran.
Förslag, vad ska jag testa? :)
av dieselkenneth
#1467192
Med allra största säkerhet fel på bromsljusrelät. Sitter på vänstra sidan i bagaget bakom klädseln som måste demonteras. Det räcker tyvärr inte med luckan över säkringarna. Sök på bromsljusrelä hr på forumet så kommer du att hitta mer info.
Användarvisningsbild
av Winmortal
#1467193
Redan bytt.
Låg lite marigt till, men kom åt den. Fick ta bort mkt av sidan och nådde den precis nätt och jämnt. Köpte nytt relä från Bilia Segeltorp.
Nästa förslag...
Användarvisningsbild
av wissel
#1467221
Dragets kontakt, dra isär den och gör draget strömlöst, sedan kolla igen!
Användarvisningsbild
av Winmortal
#1467227
Ok, låter som det jag åxå misstänkt. Men var ska jag dra loss den? Bakom själva kroken/kopplingen där man sätter i elkontakten eller på annan plats?
Tack
Användarvisningsbild
av wissel
#1467230
Du har en kontakt nere till höger, oftast underluckan/lådan därbak, jag drar isär denna varje höst för att undvika problem med väta osv.
Behöver inte göra något annat,
Användarvisningsbild
av Winmortal
#1471182
Har nu dragit isär den nu. Var lätt att hitta. Bakluckan under luckan och till höger. En fet koppling med flera kablar i olika färger. Kopplat isär.
"Kolla bromsljus" dyker fortfarande upp i displayen varje gång jag bromsar.
Testade att koppla loss minuspolen på batteriet i minst 1min. Men felmeddelandet dyker upp igen när jag bromsar... :bored:
Hmmm
Användarvisningsbild
av Winmortal
#1471443
Har nu kört en kortare runda. Fortfarande felmeddelande och bromsljusen på sidorna fungerar inte. Får man en 2a på besiktningen om endast bromsljuset upptill i mitten fungerar?

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]