Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilleKarlsson
#1465453
Precis som han skriver i länken du skickade ''Ibland hjälper inte ens att låta pumpen gå några gånger, då krävs ett kort startförsök, o på nästa gång man vrider om nyckeln, direkt efter alltså, så startar bilen som ingenting.

Samma för mig, det räcker att vrida nyckel till tredje läget i en halv sekund, alltså på ett ögonblick bara. Så startar den som ingenting andra gången. Hur är det ens möjligt? Har varit såhär i 4 månader VARJE dag, felet ändras inte ens, blir varken bättre eller sämre exakt lika varje dag
av KalleJ
#1465455
Uttorkad kondensator någonstans i någon enhet men det är ju ren gissning. Samma sak om du har batteriladdare kopplad ?
av WilleKarlsson
#1465460
Det med laddare för jag ta och pröva.

Men kom på en till sak nu som jag glömde nämna tidigare. När jag ligger säg på motorvägen och sen trycker full gas, bilen växlar ner och drar, men ibland vill den inte varva mer än 4500rpm. Det blir som en spärr även fast jag fortsätter hålla full gas så står den tvärstill på 4500. Efter att jag upptäckte detta så märkte jag också att det löser sig oftast med att släppa på gasen och sakta ner lite och sen trycka på igen så gör den som normalt och varvar mer. Kan dessa fel ha samband? Kan det vara så enkelt som bränslefilter?
av WilleKarlsson
#1465648
Har nu prövat med laddare påkopplad utan resultat.

Har även mätt bränsletrycket i fuelrailen med en riktig bränsletrycksmätare och det visar bra tryck hela tiden.

Så om det skulle vara bränslesystemet som spökar, vilket det känns som, så är det väl bara spridarna kvar eftersom det finns tryck i railen?

Någon som vet om min symptom skulle kunna stämma in på dålig spridare?
Användarvisningsbild
av Greffel
#1465698
Jag följer din tråd med spänning WilleKarlsson, jag har nämligen ända sedan jag köpte min bil för 2 år sedan haft liknade problem.
I mitt fall så är bilen iofs bara trögstartad "long craknk time" emellan åt. Det kan gå veckor där bilen är precis som vanligt och så kommer det stunder där man får hålla nyckeln kanske 3-5 sekunder.
GIvetvis inga felkoder för min del heller.
När jag tittade på detta förra året så har jag bestämt för mig att jag gjort följande:

1. bytt filter ( helt säkert :) )
2. bytte plats på relä mellan dimljus och bränslepump
3. anslöt en nanometer och lät den stå över natten vi ett antal tillfällen och bilen tappade inget tryck alls på 12 timmar
4. varje gång jag slumpmässigt petar på presta ventilen på fuel railen är det tryck.

Kvar att göra.
1. Använda Vida för att köra ett test på bränslepumpen
2. plocka ned den där PEM modulen och se hur den ser ut.

Fråga till forumet..... Vad har vi för givare som är med och spelar roll vid start av bil.
Har för mig jag kollade 2 olika temperaturer i VIDA och vid det tillfället kändes de helt normala.
Det jobbiga med intermittenta fel som inte lägger felkod i VIDA är att man kan ta mig F%& bli galen hehe
Användarvisningsbild
av Greffel
#1465714
Nu vill jag inte kapa Willes tråd, men i mitt fall är det nya original stift monterade.
av WilleKarlsson
#1465740
Tändstift är bytt för min del också även alla spolar, det är ju ändå förbrukningssaker som kommer behöva bytas ändå.

Har försökt läsa på engelska forum, men ingen tråd leder till något resultat. Men så kom jag in på en igår där en snubbe hade samma där var det kasst batteri. Det räckte för att startmotorn skulle spinna på normalt men alla system orkade inte starta upp ordentligt.

Ska senare i eftermiddag slänga i ett batteri jag vet är bra och försöka. Har testat mitt batteri med en riktig batteritestare och det visar bra, men man vet ju aldrig, är värt ett försök. Återkommer senare.
av WilleKarlsson
#1465787
Har nu varit ute vid bilen och provat, kopplade på startkablar från en annan bil. Försökte starta min och den startade direkt utan några som helst problem eller tveksamheter.

Vilket betyder att batteriet med största sannolikhet är boven, men ska för säkerhetsskull prova med startkablar imårn igen. Eftersom att den har betett sig konstigt VARJE dag i flera månader, och om den faktiskt inte gör det två dagar i rad med kablar så måste det vara batteriet. Återkommer imårn igen!
av WilleKarlsson
#1466325
Hej igen, som jag skrev tidigare så startade bilen bra när jag använda startkablar. Även dagen efter startade den bra med kablar, så jag köpte nytt batteri i söndags. Måndag morgon gick jag ut och den startade perfekt då med endast nya batteriet. Jag trodde allt var frid och fröjd, men imårse så var problemet tillbaka igen... Tuggar på starten och tänder till ibland på första försöket, startar sedan perfekt direkt efter på andra försöket.

Nya idéer och tips tas gärna emot på vart jag ska börja felsöka igen.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]