Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilleKarlsson
#1465212
Tjena, behöver hjälp med min v70 t5 2005. När det stått över natten och man vrider på starten så tuggar den bara. Släpper man nyckeln och sen försöker igen så startar den alltid direkt. Alltså alltid på andra försöket. När den bara stått någon timme så startar den på första, men är seg och går typ 3 varv på starten innan den hoppar igång och går lite oroligt i ett par sekunder innan förvärmningen hoppar in och varvar upp motorn och den går sen normalt.

Bilen har varit inne på Helmia i sammanlagt ca 3 veckor. Det finns inga felkoder överhuvudtaget och dom vet inte vad felet kan vara. Dom kom fram till att det kunde vara gasspjället som var fullt med skit så det rengjordes men hjälpte inte. Nu har vet dom inte och när jag pratade med dom senast så hade dom kommit fram till att det FÖRMODLIGEN är ecun som krånglar. Dom sa att antingen fick jag leva med felet eller så ville dom byta ecu, 15000 kr. Jag sa då att jag byter inget för 15000 kr som kanske inte ens är problemet. Så nu har jag hämtat bilen utan felet åtgärdat.

Jag undrar om ni har några idéer eller vad hade ni gjort? Inte borde jag väl gå med på att byte en kanske icke fungerande ecu?
av malajo
#1465216
Aldrig att du ska betala för ett sånt byte utan garanti för att det löser felet.
Men jag förstår inte riktigt hur ett rengjort gasspjäll skulle hjälpa heller, det är väl lika skitigt på andra start-försöket?

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av WilleKarlsson
#1465219
Ja precis, deras motivering var att spjället kunde vara så skitigt så det inte orkade öppna. Men som du sa det är ju lika skitigt andra gången. Jag märker att dom gärna vill slippa bilen men jag vill liksom få felet åtgärdat och dom är dessutom en auktoriserad verkstad inriktade på just Volvo, så om inte dom kan lösa felet vem kan då göra det?
av sicnarf
#1465224
Detta är tråkigt. Ibland klarar inte ens Märkesverkstaden att laga bilens fel om det är elektronisk relaterat. Det var annat förr då allt var mekaniskt.
av KalleJ
#1465228
Men jösses. Kolla bränsletrycket och hur snabbt det sjunker när man stänger av tändningen. Annars gissar jag sliten pump och skitigt filter ihop med BTR som inte håller tryck över tid?
av WilleKarlsson
#1465231
Bränsletrycket är kollat digitalt och det går upp till rätt värde direkt. Även kollat via ventilen fram och det kommer en rejäl stråle. Har även prövat med att vrida på tändningen två gånger men det hjälper inte.

Har ej kollat trycket när jag vrider av, men hur snabbt ska det sjunka när man stänger av?
av borstarmicke
#1465232
Tänkte oxå direkt på bränsletrycket när jag läste detta.
Hade så på en Clio, dock bara vid kallstart. Lärde mig att prime:a bränslepumpen i 5-10sek innan jag startade o då startade den alltid.
av WilleKarlsson
#1465233
Det är något speciellt med bränslesystemet på t5, sitter nämligen ingen bränsletrycksregulator, sitter istället en s.k PEM-box under bilen som styr bränslepumpen. Denna brukar krångla och även jag har bytt den då den gav upp och bilen inte startade alls, men detta var långt innan det nuvarande problemet började.
av WilleKarlsson
#1465235
Precis som ni säger så känns det lite som ett bränslefel men som sagt, jag har rätt tryck i fuelrailen varje gång. Helmia var lite inne på VVT-ventilen till avgassidan eftersom de såg att den satt felkod EN gång typ 400 starter tillbaka i tiden, men uteslöt sen den eftersom den skulle satt felkod. De var även lite inne på varvtalsgivare som sitter på växellådan men även den uteslöts, vet dock ej varför.

Något händer ju när bilen står. Den startar perfekt direkt efter man stäng av den. Väntar man några timmar är den segstartad. Står den över natten startar den inte alls på första men perfekt på andra.
av KalleJ
#1465236
Ja för 15000kr hinner du ju byta ut hela bränslesystemet del för del om det skulle krävas för att hitta felet :P
Hinka in nya spridare och mjukvara. Passa på o ultraljudstvätta fuel-railen kanske.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]