Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Greffel
#1467920
Jag har ju haft liknade symtom länge på min bil. Idag var den extra svårstartad och när motorn gick igång tändes check engine lampan.
Väl hemma i garaget läste jag ut felkoden och den som var lagrad var ECM-5200.
Skall se om jag får tag i en ny sådan givare imorgon. Håller tummarna detta vart mitt problem hela tiden.

Värt att tillägga är att under vridande på starten hoppade varvräknaren hela vägen upp till 4-5000 varv.
Vilket tyder på att givaren inte läser av kuggarna på svänghjulet...

återkommer med info.
av WilleKarlsson
#1469255
Jag har nu bytt tempgivare utan framgång även rengjort båda vvt-ventilerna också utan framgång. Men så idag pratade jag med en mekaniker, han sa: byt startmotor. Han hade varit med om på v70 att startmotorn bildar ett för kraftigt magnetfält när den går så att det stör ut vevaxelgivaren.

Vad jag vet så tar motorn varvsignal på vevaxelgivare, så det kan ju ha med ditt fel att göra, även mitt för det har hänt ett par gånger när jag startat att varvräknaren står kvar på noll i några sekunder innan den hoppar upp.

Vet inte riktigt hur man ska kunna kolla detta utan att faktiskt byta startmotorn. Men när jag körde med startkablar så hoppade den igång fint. Även när man läser lite om ingen vevaxelsignal så står det att ofta startar motorn till men dör direkt, vilket min gör ibland.

Det känns som att vi börjar lokalisera felet nu tycker jag, känns dock surt att behöva byta startmotorn utan att helt veta att den är felet.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1472788
Nu har jag kört en vecka med min utan ett enda problem .
Jag åkte på ett byte av min växellåda vilket i sig var rätt mycket jobb och inte helt gratis men det verkar som det även botat mina startproblem.

När jag återmonterade lådan var jag väldigt noggrann med att gör rent mellan motor och växellåda. Använde mässingsborste och Bräkleen flera omgångar.
Utöver det gjorde jag rent givare för svänghjul vilket egentligen felkoden pekar på, denna var dock inte det minsta smutsig.
Gjorde även rent de båda givarna som har koll på ingående axel och utgående axel i växellådan. Dessa var båda fulla med spån.

Så jag vet inte vilken av sakerna som verkar ha hjälpt men borta är problemen just nu i alla fall, och detta har jag haft sedan 2år tillbaka i tiden. :D
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]