Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1465052
Hej allihopa,

Jag har sedan ett tag ett problem med min Vovlo S60 2.4 170 Hk (2004). 5-växlad manuell. Verkstäderna jag har pratat med kan inte hjälpa mig. Nu har jag gjort en video för att förklara problemet. Förhoppningsvis kan någon här på forumet kanske ha en aning om vad det kan vara?

Bilen har ett vinande ljud när den rullar. Det kan komma och gå en del men för det mesta är det närvarande. Inget hörs på tomgång eller när man gasar. Bilens hastighet påverkar ljudet samt när man byter växel. Bilen har inga felkoder.

#1465272
Hmm låter som ett lagers dödskamp. :P
Men eftersom frekvensen verkar börja om varje gång du växlar (alltså kopplad till motorvarvet) måste det ju rimligen vara nåt på växellådans ingående axel..?
Är det tyst med stillastående bil, motorn på tomgång, friläge i och kopplingen uppsläppt? (då roterar ingående axeln på lådan)
Låter det då men blir tyst då kopplingen trycks ner borde det vara nåt med lagren på ingående axeln
Funderar om det kan vara urtrampningslagret men då borde det ju inte blivit tyst med stillastående bil (hade du friläge i eller nedtrampad koppling?)
Urtrampningslagret snurrar i båda fallen men har i och för sig mer belastning på sig då man trycker ner kopplingen

Sen tippar ju motorn faktiskt en liten liten aning då den överför vridmoment till hjulen eftersom gummikuddarna flexar en aning under last, skulle ju kunna vara något med remmar eller remskivor som skrubbar emot något i motorrummet bara just då motorn driver bilen.. Blir det någon skillnad när du växlar mellan gaspådrag och motorbroms?
#1466547
Tack Erik,

Bilen är tyst med stillstående bil, motorn på tomgång, friläge i och kopplingen uppsläppt. Det är som att ljudet är kopplat till däckens rotation. Så fort bilen rullar så låter det. Oavsätt växel, kopplingens position eller motorvarv.
#1466555
Jag tycker att det låter som att ljudet stegrar och börjar om vid varje växel, vilket inte tyder på problem med hjullager eller till hjulens rotation. Har du kollat växellådsvätskans nivå? Det låter lite som att växellådan är det som för oväsen, ungefär som att ljudet från kuggen i lådan inte isoleras.
Är inte oljan i lådan bytt så kosta på dig att göra detta då den har några år på nacken.

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]