Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1464944
Hej,

Hoppas det finns någon klurig person som kan hjälpa till att vägleda mig lite.

Bakgrund:
Bilen stod länge utan ström (flera månader) och när den dåvarande ägaren en dag skulle starta bilen så stoppade han i nytt batteri då det gamla var dött, dock fick han upp "bromsfel" och Airbag felkod i instrumentet och bilen gick inte att starta (ingen gnista på tändstiften). Innan bilen hade ställts undan så funkade allt som det skulle.

Felsökning:
Jag har nu börjat felsöka lite smått och har kopplat in VIDA, följande felkoder fanns:

CEM-E000 - Kommunikation styrenhet felaktig
UEM-0004 - sirén kommunikationsfel
CEM-1A5F - kommunikationsfel med BCM
CEM-1A62 - kommunikationsfel med ECM

jag har kunnat radera alla utom:
CEM-1A5F - kommunikationsfel med BCM
CEM-1A62 - kommunikationsfel med ECM

(CEM-E000 verkar dyka upp ibland)

När jag kollar på "nätverk" i VIDA så är BCM och ECM röda vilket betyder att de inte får "Kontakt" med "bilen"

Frågor:

1. Som jag förstår det så är det vanligt att BCM blir dåliga p.ga kallödningar etc. men kan en dålig BCM "störa ut" ECM ?
2. Om man ska mäta Canbus slingans motstånd vilka stift/hål är det under ECM (alltså när man har tagit bort ECM) ?
3. ska man ha 120 ohm om man mäter mellan de två canbuskablarna med allt annat inkopplat förutom ECM och med batteriet urkopplat.
4. Något tips på övriga saker att felsöka som kan vara orsaken till att både ECM och BCM inte går att nå?

OBS! bilen är manuell så det finns ingen styrbox för automatväxellåda att ta hänsyn till.

Ursäkta för långt inlägg men hoppas någon har ork att läsa och hjälpa mig.

Mvh

Robert
#1464967
Har ni gjort den enkla kollen och gjort den strömlös igen och därmed ny omstart av CAN?

Det är också ett BRA batteri som sätts i?
Dåligt batteri ger spänningsfall och CAN problemen följer.

Lödningar brukar inte gå på grejer som står.
Gissar då mer på kontaktproblem.

Inga råttor i bilen? Kablage är rena godiset för dom.
#1464968
Japp den har varit strömlös igen utan förändring, batteriet är helt nytt och visar inga tecken på spänningsfall.

Är väl också inne på kontaktproblem eller råttor, har dock inte sett tecken på några möss eller råttor.

Jag ska ge mig på att kolla ECM och sockel samt kontaktstycket och sockel på BCM, några andra tips?

Tack så länge
#1465349
Är det förresten någon som vet om nedan mätvärden på can-bus slingan är rätt:

Mäter mellan den gröna och vita can-kabeln vid BCM med BCM och ECM inkopplade och får då 60 ohm, drar jag ur antingen ECM eller BCM får jag 120 ohm vid samma mätpunkter. Men ohm värdet ändrar sig ingenting om jag kopplar ur CEM jag har fortfarande 60 ohm vid BCM?
#1465683
En CAN-buss termineras med 2st 120-ohms motstånd i varje ände på bussen. Eftersom du har två motstånd parallellt så mäter du 60 ohm resistans på en korrekt terminerad buss. Oftast terminerar man på kretskortet i en ECU, och det är troligtvis därför mätvärdena ändras när du kopplar bort BCM respektive ECM.
#1465763
Ja precis mätte vid CEM, men har samma värden vid BCM och ECM så det lär nog vara intakt som du säger.

CEM ser fin ut, inga tecken på vattenskador eller liknande. Om det skulle vara CEM som är boven i dramat så borde inte låghastighets canbus nätet fungera, men det gör det.

Frågan är om CEM kan pajja så att bara höghastighetsdelen inte funkar??

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]