Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PhilipK
#1464799
Hej jag är väldigt ny till att beställa delar till min bil. Jag har inte riktigt förstått hur jag vet att en del är OEM eller vilket märke på delen är OEM.

Om jag söker på bromsok för min v70 på autodoc så är översta alternativet Ridex bromsok, dom har en OE referens nummer, men förstår inte om det är att ridex gör OEM bromsar?
Finns det listor som meddelar vilka gör OEM delar eller nån bra sök funktion?

Tack för all hjälp.
av KalleJ
#1464804
Ferodo, TRW, Bosch, Brembo, ATE. Lite osäker på Metzger och FTE. Men de gör bra grejer annars
Kolla Trodo.se de har delat upp i Premium, Price och Budget.
Se till att du får rätt ok också.
av Erik Å
#1464884
Du behöver inside information från Volvos inköpsavdelning vilka leverantörer de köper från för tillfället.
Sånt ändras över tid :P Och det är inte alls säkert att reservdelar är av samma fabrikat som de som gick in i monteringslinan när det begav sig.
På vissa delar syns tillverkarens namn dock..
Tvivlar starkt på att VCC någonsin köpt Ridex. Det kan ha varit äkta ATE-ok bak, undrar om det inte stod ATE i gjutgodset på mina originalok.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1464889
KalleJ skrev:Nej, OE är Original Equipment. M = Manufacturer.

OEM delar är inte riktigt samma sak om Originaldelar.
Så har jag med uppfattat saken men som sägs här det vore kul om man visste vem som tillverkat åt Volvo och framför allt BT.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1464892
Erik Å skrev:Det kan ha varit äkta ATE-ok bak, undrar om det inte stod ATE i gjutgodset på mina originalok.
Kan det ha gjort stod ATE i ett par original bromsok hållare jag gjorde i ordning under rost o skit.
av KalleJ
#1464894
Ja jo de kan ju vara intressant. Frågan jag ställer är väl mer om t.ex Galfers skivor och belägg från trodo/autodoc är samma produkt (material/spec/tolerans) som skivorna som sälja via Volvo gör. De har iaf levererat minst 1 av storlekarna på skivorna.

Köp premium märke som gör OE delar för andra biltillverkare så vet ni att ni inte får skit-delar iaf. Mer energi än så orkar jag inte lägga ner. ATE är så OE/OEM de går att få när de gäller bromsar.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]