Sida 1 av 3

Åtdragningsmoment vid hjulbyte

Postat: lör 18 sep 2021, 16:47
av mikaelm
I serviceboken för min Volvo S60 från 2006, så anges att man ska dra 140 Nm när man drar fast hjulen.

Men när bilen senast var hos auktoriserad volvoverkstad för efterdragning från service, så frågade jag vilket moment dem har på sin momentnyckel och fick till svar att dem drar med 120 Nm, då dem anser att det räcker.

Har lättmetallfälgar samt smörjer in gängorna med lite keramikpasta, och nu undrar jag vad ni andra brukar dra med för moment för motsvarande bilmodeller? Är 140 Nm onödigt/för hårt att ställa in momentnyckeln på?

Re: Åtdragningsmoment vid hjulbyte

Postat: lör 18 sep 2021, 17:02
av Lövet
Drar 140nm. Har ingen anledning att se att Volvo skulle ha fel. Sen tror jag egentligen inte det spelar nån större roll om det är 120 eller 140nm. Det viktiga är att det inte är 200nm eller 50nm.

Re: Åtdragningsmoment vid hjulbyte

Postat: lör 18 sep 2021, 17:08
av Rejser99
..

Re: Åtdragningsmoment vid hjulbyte

Postat: lör 18 sep 2021, 17:13
av mikaelm
Jo, det kan nog stämma! Bra service av dem också att även efterdra bakhjulen trots att dem endast tagit bort framhjulen. Och vid efterdragningen hissades inte bilen upp, vilket jag antar inte behövs!?

Re: Åtdragningsmoment vid hjulbyte

Postat: lör 18 sep 2021, 18:07
av sicnarf
Och vi som drar för hand med ett förlängningsrör lagom mycket? Eller en tjej som byter hjul vid hjulbyte och drar med vanlig fälgkors. Vart hamnar man då? Skulle vara intressant att veta.

Re: Åtdragningsmoment vid hjulbyte

Postat: lör 18 sep 2021, 18:56
av Lövet
sicnarf skrev:Och vi som drar för hand med ett förlängningsrör lagom mycket? Eller en tjej som byter hjul vid hjulbyte och drar med vanlig fälgkors. Vart hamnar man då? Skulle vara intressant att veta.
Med förlängningsrör - sannolikt för högt

Re: Åtdragningsmoment vid hjulbyte

Postat: lör 18 sep 2021, 19:14
av Vojje
ett tips kan vara att inte dra fast hårdare än att du kan lossa bultarna nästa gång... :-)

Re: Åtdragningsmoment vid hjulbyte

Postat: lör 18 sep 2021, 21:10
av frippe64
sicnarf skrev: lör 18 sep 2021, 18:07 Och vi som drar för hand med ett förlängningsrör lagom mycket? Eller en tjej som byter hjul vid hjulbyte och drar med vanlig fälgkors. Vart hamnar man då? Skulle vara intressant att veta.
Vem skulle komma på idén att dra åt hjulbultarna med förlängningsrör? :-o

Re: Åtdragningsmoment vid hjulbyte

Postat: lör 18 sep 2021, 22:33
av Erik Å
Alla som har sådana tankar bör titta närmare på ett modernt hjullager; flänsen som gängorna sitter i är inte mycket tjockare än en tiokrona.. :-/
Gamla V70/850 ska bara dras med 110 Nm men jag tror att både diameter och stigning på gängan är ändrad på senare årgångar.
Jag har alltid loctite på gängorna, tycker de går alldeles för lätt att lossa annars..

Re: Åtdragningsmoment vid hjulbyte

Postat: lör 18 sep 2021, 22:37
av Lövet
Erik Å skrev:Jag har alltid loctite på gängorna, tycker de går alldeles för lätt att lossa annars..
"Borde" inte behövas. Tittar man på nya bilar är hjulbultarna helt torra från fabrik.