Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikaelm
#1464401
I serviceboken för min Volvo S60 från 2006, så anges att man ska dra 140 Nm när man drar fast hjulen.

Men när bilen senast var hos auktoriserad volvoverkstad för efterdragning från service, så frågade jag vilket moment dem har på sin momentnyckel och fick till svar att dem drar med 120 Nm, då dem anser att det räcker.

Har lättmetallfälgar samt smörjer in gängorna med lite keramikpasta, och nu undrar jag vad ni andra brukar dra med för moment för motsvarande bilmodeller? Är 140 Nm onödigt/för hårt att ställa in momentnyckeln på?
av Lövet
#1464406
Drar 140nm. Har ingen anledning att se att Volvo skulle ha fel. Sen tror jag egentligen inte det spelar nån större roll om det är 120 eller 140nm. Det viktiga är att det inte är 200nm eller 50nm.
Användarvisningsbild
av Rejser99
#1464408
Det är ett bra betyg när däcksverkstaden inte drar åt hjulen så det knakar.
Det är ju inte enorm procentuell skillnad på 120-140. Det viktiga är att man hamnar inom sträckgränsen. 140 är beräknat för torra gängor, har man lite smörj på bör kanske momentet vara lite lägre.
av mikaelm
#1464409
Jo, det kan nog stämma! Bra service av dem också att även efterdra bakhjulen trots att dem endast tagit bort framhjulen. Och vid efterdragningen hissades inte bilen upp, vilket jag antar inte behövs!?
av sicnarf
#1464417
Och vi som drar för hand med ett förlängningsrör lagom mycket? Eller en tjej som byter hjul vid hjulbyte och drar med vanlig fälgkors. Vart hamnar man då? Skulle vara intressant att veta.
av Lövet
#1464432
sicnarf skrev:Och vi som drar för hand med ett förlängningsrör lagom mycket? Eller en tjej som byter hjul vid hjulbyte och drar med vanlig fälgkors. Vart hamnar man då? Skulle vara intressant att veta.
Med förlängningsrör - sannolikt för högt
av frippe64
#1464468
sicnarf skrev: lör 18 sep 2021, 18:07 Och vi som drar för hand med ett förlängningsrör lagom mycket? Eller en tjej som byter hjul vid hjulbyte och drar med vanlig fälgkors. Vart hamnar man då? Skulle vara intressant att veta.
Vem skulle komma på idén att dra åt hjulbultarna med förlängningsrör? :-o
av Erik Å
#1464479
Alla som har sådana tankar bör titta närmare på ett modernt hjullager; flänsen som gängorna sitter i är inte mycket tjockare än en tiokrona.. :-/
Gamla V70/850 ska bara dras med 110 Nm men jag tror att både diameter och stigning på gängan är ändrad på senare årgångar.
Jag har alltid loctite på gängorna, tycker de går alldeles för lätt att lossa annars..
av Lövet
#1464483
Erik Å skrev:Jag har alltid loctite på gängorna, tycker de går alldeles för lätt att lossa annars..
"Borde" inte behövas. Tittar man på nya bilar är hjulbultarna helt torra från fabrik.

Om du öppnar bakluckan och tittar in dä[…]

Volvo pushar för google-lösningen p&arin[…]

Nyfiken, exakt hur ser denna sportratt ut?

Kanske skulle nämt att bilen i fråga &a[…]