- fre 17 sep 2021, 19:19
#1464238
Jag, eventuellt dum i huvudet, gav mig på att köpa en gammal S80 från 99 som rullat 28000 mil. Som om inte bara det kändes lite dumt så lyste dessutom Lambdalampan vid köpet. Givetvis var bilen billig, och därför tänkte jag att det skulle vara värt kanske 2-5000 kr att fixa vad problemet nu var, men där börjar problemen!
Tar med bilen till verkstad 1. De får felkod på tändspolarna, men tror egentligen att det hela bara beror på smuts. Hinner kanske köra 3 mil innan lampan tänds igen, när jag ska köra hem efter ett stopp.
Går till verkstad 2 pga den förra verkar inte ha riktigt så bra koll plus svåra att kommunicera med, men verkstad 1 säger att de fått felkod på spole 2 och 4 (men ärligt talat kändes det nästan som om de hittade på det).
Verkstad 2 fick någon annan felkod (kan inte alls se något om spole 2&4) och ser genom det att ett tändstift ser riktigt dåligt ut så den byts ut. Släcker lampan och är ute och varmkör. Först dagen därefter tänds lampan igen. Då får verkstaden felkod på spole 5 och byter den.
Sen kör jag 2,5 mil. Bilen står stilla över dagen och sen tänds lampjäkeln igen när jag rullar hemåt.
Verkstad 2 får då felkod på kamaxelsolenoid/vvt (är detta samma sak? Tyckte att verkstaden använde dessa två begrepp synonymt?!)
Innan jag ger mig på att betala för ett byte av vvt, vad tror ni? Är det rimligt att det är vvt:n som har legat bakom allt och att alla problem är över när denna byts? Eller kommer bara en ny felkod att visa sig? Till detta gör att bilen går superbra. Inga konstiga ljud eller känningar, vilket får mig fundersam när jag läser om andra som haft problem med tändspolar och vvt:er. (Ytterligare en faktor är att jag just nu är fattigare än en kyrkråtta så vill inte spendera pengar i onödan)
Tar med bilen till verkstad 1. De får felkod på tändspolarna, men tror egentligen att det hela bara beror på smuts. Hinner kanske köra 3 mil innan lampan tänds igen, när jag ska köra hem efter ett stopp.
Går till verkstad 2 pga den förra verkar inte ha riktigt så bra koll plus svåra att kommunicera med, men verkstad 1 säger att de fått felkod på spole 2 och 4 (men ärligt talat kändes det nästan som om de hittade på det).
Verkstad 2 fick någon annan felkod (kan inte alls se något om spole 2&4) och ser genom det att ett tändstift ser riktigt dåligt ut så den byts ut. Släcker lampan och är ute och varmkör. Först dagen därefter tänds lampan igen. Då får verkstaden felkod på spole 5 och byter den.
Sen kör jag 2,5 mil. Bilen står stilla över dagen och sen tänds lampjäkeln igen när jag rullar hemåt.
Verkstad 2 får då felkod på kamaxelsolenoid/vvt (är detta samma sak? Tyckte att verkstaden använde dessa två begrepp synonymt?!)
Innan jag ger mig på att betala för ett byte av vvt, vad tror ni? Är det rimligt att det är vvt:n som har legat bakom allt och att alla problem är över när denna byts? Eller kommer bara en ny felkod att visa sig? Till detta gör att bilen går superbra. Inga konstiga ljud eller känningar, vilket får mig fundersam när jag läser om andra som haft problem med tändspolar och vvt:er. (Ytterligare en faktor är att jag just nu är fattigare än en kyrkråtta så vill inte spendera pengar i onödan)