Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
#1464152
V70, t2.5, turbo, 2006.
Lossade avgasröret från turbon, och kände med fingret inuti.
Turbinen gich att rotera men den fortsatte inte att rotera av sin
egen kraft när jag tog bort fingret. Avgasrör var sotigt men inte
oljigt. Är turbon ok eller skall den renoveras?
Kan inte avgöra själv.
ostene
av Libbe
#1464186
Det låter normalt!
Turbinen snurrar ju lätt av oljetrycket! Den ligger i oljebad .......vill jag minnas.
av S6024t
#1464268
Inte oljetrycket som gör att turbinen snurrar,är ju avgasröret som gör det..ligger heller inte i oljebad, oljetrycket är till lagringen ...
Användarvisningsbild
av 144
#1464784
Jag antar att du menar att du tog bort insugsröret i plast, man känner efter glapp när man kontrollerar en turbo.
Den får glappa lite radiellt (sidled) men ingenting axiellt (in-ut).
av ostene
#1464928
Jag tog bort insugsröret i plast och kände efter glapp, och det
var minimalt glapp radiellt och ingenting märkbart axiellt.
Dvs. turbon är ok!
av ostene
#1466721
Har demonterat turbon och dragit ner den. Enligt Haynes handbok måste man
ta bort höger drivaxel för att kunna ta ner turbon. Det stämmer inte. Med bara en
pinnskruv kvar så var det bara att ta den nedåt.

Blåste i hålet för oljeintaget på turbon med munnen och det var ett visst motstånd
men det pyste genom, kanske 5-10 milliliter/sekund. Är det normalt eller borde den
rengöras med "kallavfettning". Svårt se i hålet om det är kladdigt där.
Hoppas att någon har erfarenhet av detta!
Mvh ostene
av SubMarine
#1466735
Vad för fel upplever du som får dig att misstänka turbon?
av ostene
#1466743
Bilbesiktningen visade mig att det var oljeläckage på höger sida av bilen.
Har bytt packboxar på vevaxeln och vid vvt-dreven. Turbon var oljig i stort
sett överallt. Var svårt att lokalisera varifrån oljan kom. Misstänkte
vevhusventilationen och har bytt flera remhjul och bytt rören till
vevhuset och rensat alla håligheter jag kommer åt. Jag är inte säker på
att turbons oljetillförsel är igensatt. Det kanske ska vara ett visst mostånd
när man blåser i olje-anslutningen till turbon. Se ovan.
ostene
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1466755
Det sitter rent generellt en restriktor på inloppet till oljan på turbon. Så att det blir ett motstånd om man blåser är helt naturligt.
av ostene
#1466757
Tack för det svaret. Jag misstänkte det, då jag såg ett litet kort böjt rör längst ner i hålet.
ostene
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]