Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
#1463945
Sådana där värmare sätter man väl inuti bilen men borrar hål i golvet och drar ut luftintag för förbränning samt avgasutblås utanför kupén.

Värmarna som sitter framför höger hjulhus (Edit: Vänster hjulhus ska det såklart vara!) är väl uteslutande vatten-luft-värmare, till skillnad från luft-luft som länken avser?
Senast redigerad av 1 SubMarine, redigerad totalt 0 gånger.
av PeterXC9005
#1463991
Om man surfar på "Diesel heater" får man väldigt många träffar på just den här konstruktionen, peciellt för husbilar och "i kupe" montering.
Om den här produkten skulle bränna ned eller fylla fordonen med diesel i tid och otid så skulle det finnas träffar på det när man surfar och Amazon i USA skulle nog stoppa försäljningen för att inte bli stämda.

Med det sagt så kommer jag ändå att vidta extra försiktighetsåtgärder. Tex termisk-säkring(150:-), Termisk brytare(50:-)
av glock40sw
#1463997
OK. du gör som du vill , bilen är din , men ändå blev jag nyfiken om vad har hänt med din originalmonterade parkeringsvärmare . xc90 -05 var det standard ,vad jag vet .
av Rådlös
#1464004
S6024t: Jag har ingen praktisk erfarenhet av dom aktuella* värmarna eller bilmodellerna, men jag kollade lite uppgifter. Det är pumpen till dieselvärmaren som sitter bredvid filtret, framför höger bakhjul. Men jag vet fortfarande inte vilken modell det handlar om. Så jag hade ett 1/4 rätt.

*Däremot har jag goda erfarenheter av bl.a Volvo Flygmotor 091B i en 245 -92 och några äldre (40 - 50 år sedan) bränsledrivna värmare. Och i båten en Wallasvärmare, fotogendriven.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1464025
för många år sedan borrade en kompis till mej två stora hål i torpeden för en ebesprecher och han fick problem med besiktningen och fick svetsa igen hålen !! fast det var ju en 240
men , man vet ju aldrig

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]