Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BGA
#1462703
V70 årsmodell 2007, Classic, Kinetic (enl. säljaren)
YV1SW614972656505

Var hittar jag mest kompletta info om bilen? t.ex styrväxelfabrikat, hastighetsberoende styrning mm. som jag inte vet nu? Läst igenom instruktionsboken och en del som beskrivs är extra utrustning. Några är självklara (taklucka), men elektroniken är svårare, t.ex DTC mm.

Plastfronten på strålkastarna är mkt matta. Vad kan jag göra? Finns dessa i vanligt glas a la min 940?
Xenon strålkastare kan dessa bytas mot "vanliga" = de som fanns tidigare? Blir det problem med CAN systemet?

Bilen behöver en rejäl sanering invändigt = byte av stolar, lösa mattor mm, men övrigt behöver saneras. Tips önskas.
Kan jag räkna med att hela inredningen passar från alla V70 fr.o.m.. MY 05?
Tror man kan hyra en Kärcher som ångtvättar mattor. Sedan blir det en ozonmaskin.

Tack på förhand.
#1462774
Finns några olika vägar att gå med strålkastarna. Vparts säljer t.ex. lösa plastglas till dessa, men det är ett visst ingrepp för att byta, krävs dremel etc. De har en guide på youtube hur man gör. En lite enklare metod är att våtslipa glasen med 400-papper och sedan lägga en 2k-klarlack på dem. Blir riktigt bra (har gjort det själv på min S60), men om glaset även är skadat på insidan (pga lampan) så kommer den skadan ej försvinna med denna metod.

Edit: Några bilder på mina strålkastare med slip- och lackmetoden ovan.
IMAG2939.jpg
IMAG2939.jpg (78.64 KiB) Visad 1244 gånger
IMAG2953.jpg
IMAG2953.jpg (67.79 KiB) Visad 1244 gånger
av BGA
#1463304
B4 locket. Kan jag räkna med att detta har det felfria utförandet? Typgodkännandedatum 2006-04-27
När det gäller AW-lådan skrivs det en del om : "Även borttagandet av neutralkontrollen upplevs som mycket positiv". Vad är det och kan jag räkna med att det är åtgärdat på denna bil?
av Tybbe
#1463325
Hej jag har hållit på med mina glas på fram lyktorna men inte lyckats få dom bra. Men har glömt att lägga på dom ett skydd varje gång man har polerat upp dom. Så nu är en tid bokat på ditec center för polering av fram luckorna på min v70 06 t5 1600 kr för 2 lyktor tycker jag ett normalt pris eftersom jag har ringt runt och kollat. Och dom flesta tog 1400 - 1800 för båda luckorna.
#1463814
BGA skrev: ons 15 sep 2021, 02:13 Vilket år fick V70 BACKSENSOR? hur svårt är det att plocka på skroten och montera i bilen? Behöver bilen programmeras om?
V-70 07 hade backsensorer ,men tydligen inte din utrustningsversion. Du kan hoppas att en del kablar finns i kabelmattan. Normal händighet räcker för självplockning. du kan leta monteringsanvisningar för tillbehör på volvocars.com för info.
Det du i alla fall behöver är PAM och kablar till sensorer plus mjukvara.
av BGA
#1469520
Tack för alla svar. Volvocars.com och www.car.info ger inte så mkt - mitt nyförvärv är väl för gammal - lever i den gamla vanföreställningen att Classic var den absolut sista årsmodellen och dessa hade det mesta " lullull" som fanns att få.
Var hittar jag info om hur kinetic, momentum, summum etc var utrustade?
Fanns det någon P2 ( N, P26) med 170 hk bensin och 6-växlad automat? Ställer frågorna för jag funderar på att sälja denna bil och leta upp den bil jag trodde jag köpt.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]