Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470142
@GLIZ Ja, men jag har ju bytt fläkt med två bättre begagnade från skroten, men jag får inte igång dom.
Om du läser mina andra inlägg så kan jag inte förstå om jag fått två felaktiga fläktar eller om min ECM skickar fel sorts signal på den violetta styrkabeln.

Vore toppen om någon visste eller kanske t.o.m kunde mäta på stiftet från den violetta kabeln från ECM hut utsignalen ser ut..antingen bara spänningen men allra helst pulskvot/frekvens om man har multimeter som klarat det.

Känns helt lönlöst att åka till skroten och byta fläkt om jag inte kan testa den innan jag åker hem...och det känns ännu mer dumt att köpa en helt ny fläkt om det visar sig vara ECM som skickar fel signal. Kan nämna att det är en chippad ECM, vilket gör att det skulle kunna vara fel på utsignalen därifrån också.
#1470338
Är du säker på att du inte kan köra utan fläkt? De flesta märker ju inte ens att fläkten pajjar? Det är ju ganska kallt ute, och när du kör så kommer ju fartvinden att kyla. Om motortempen går upp för mycket så får du väl veva ned rutorna och köra värmen på max. Det blir ju som en extra kylare.
#1470399
Uppdatering i ärende.. jag har nu köpt en pwm-modul så jag kan testköra fläkten och sätta pwm styrsignal själv istället för från ECM. Det visar sig att fläkten fungerar alldeles utmärkt, det är ECM som skickar felaktig pwm-signal. Förmodligen är det något som hänt vid omprogrammering/chippning. Bosch-fläktmodulen reagerar inte på signalen från ECM helt enkelt.
Just nu har jag ingen plan på lösning men skiter det sig så kör jag på extern styrning av fläkt med en konstant varvtal.
Men skönt att veta att fläkten är hel iallafall :-)
C003107 -Hjulhastighetsgivare

V60 - 13 Bilen varnar för abs. C003107 -Hjul[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]