Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1461571
Hej
Jag har en V70 2002 där enda sättet att få av motorfläkten är att rycka kontaktdonet el säkring. Fläkten går även på max vid tändning av och nyckeln ur.
Jag provade rycka ur själva styrsignalen från ECU'n till fläkten, dvs själva pvm'en. Men fläkten går ändå på fullt..även men styrsignal urkopplad.
Jag antar att med endast matnings-kablarna svart/röd inkopplade ska fläkten normalt sett vara Still? Eller behöver pvm'n jordas för att fläkten ska vara helt stilla?

Några tips här? Är det bara att byta hela motorfläkten? Byta fläktmodulen? Går den att laga möjligtvis?

Lite drygt att manuellt koppla ihop ett kontaktdon varje gång man ska ut och köra :-D
#1462117
Ja, jag kanske kan kolla värdena med car scanner.
Men jag tänkte att någon kanske visste ifall fläkten ska stanna eller gå på fullt om styrsignalen (lila kabel) dras ut på fläkten fastän 12v och jord matning fortfarande är inkopplade.
Ibland har ju fläktarna ett felläge som gör att dom går på max om den tappar pvm/styrsignalen även om det låter mer naturligt att fläkten skulle sluta snurra om man rycker pwm/styrsignalen...
#1468419
Hej igen
Jag konstaterade att min fläkt var trasig och har nu varit och hämtat 2 olika fläktar på skroten :x med exakt samma artikelnummer. Båda dessa fläktar står stilla och även fast jag har 12v matning fram till fläkten hoppar dom inte igång. När jag testar fläkten kör jag bilen på tomgång med full A/C och fläkt samt låter bilen gå till tempmätarn pekar rakt upp. De lila Styrsignalen /kabeln visar 3.6-3.7v när jag möter på den. (Detta är ju eg. Pvm signal).
Men för att slippa åka och köpa ytterligare en trasig variant på skroten undrar jag om jag kan testköra dom på skroten direkt.
Vad händer om man matar 12v direkt till den lila kabeln? Borde det representera 100% pvm och därmed full fläkt?
Någon som lyckats testköra en fristående fläkt utan ECU'n inkopplad? :-)
#1468849
Ok, så en uppdatering på mina egentester.
När jag kopplar in matning till fläkten såg jag att den lila Styrsignalen låg på 12v ut, så jag misstänkte att pvm-signalen är en pulldown till jord.
Så jag duttade manuellt den lila styr-kabeln mot jord och lyckades faktiskt få fläkten att snurra lite lite grann.

Så om pvm-signalen nu dras mot jord av ECU'n och fläkten ändå verkar visa tecken på liv.... Varför startar den då inte av min ECU.
När jag mäter med allt inkopplat och full A/C, motor igång visar spänningen på lila Styrsignalen 3.7v.

Någon som har tips på vad som kan vara fel??
#1470119
Ytterligare en uppdatering i hopp att någon kan ge mig insikt i om det är fel på min fläkt eller fel på min ECM.
Jag håller på att bygga en separat pwm modul för att testköra fläkten fristående från bilen.
Men i väntan på komponenter mätte jag på den lilla violetta/lila kabeln som kommer från ECM..mätte i kontaktdonet med full AC och bilen igång.
Multimetern visade hög pulskvoten på 80-90% 100Hz men den registrerade spänningen var bara runt 3.4V.

Men det här blir bara konstigare för varje dag, det känns nu som ECM skickar en fläktbegäran på 85% men ändå startar inte fläkten..trots att matningen till fläkten är verifierad 12V.
Kan säga att jag köpt två olika fläktar på skroten men dom vill inte hoppa igång.
Se mätningsbild från den violetta kabeln från ECM.
Tips mottages som sagt gärna.
20211019_181504.jpg
20211019_181504.jpg (1.51 MiB) Visad 1109 gånger

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]