Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463560
Kör en sväng utan att använda färdbroms, man får motorbromsa i uppförsbacke eller nåt sånt för att få stopp :P
Då bör alla skivor vara svala..
Rent teoretisk skulle det ju också kunna vara ett hjullager som gnisslar. Lastvektorn på lagret ändrar riktning när man trycker på bromsen
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1463566
Erik Å skrev:
TobiasDa skrev: lör 11 sep 2021, 20:15 .. men efter 5-10 minuters körande börjar det gnissla. Och detta ljudet slutar som tidigare nämnt om jag trycker på bromspedalen, för att sedan uppkomma igen när jag släpper. .
Är det inte bara anliggande broms då? Eventuellt gnissel brukar ju bli som värst med lite lätt bromstryck på beläggen.
Ligger de på jämt så poleras skivor och belägg upp och blir än mer gnisselbenägna..
Tack för det. Nu förstår jag ju varför mina bromsar låter BildBild

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

#1463571
Erik Å skrev:Kör en sväng utan att använda färdbroms, man får motorbromsa i uppförsbacke eller nåt sånt för att få stopp :P
Då bör alla skivor vara svala..
Rent teoretisk skulle det ju också kunna vara ett hjullager som gnisslar. Lastvektorn på lagret ändrar riktning när man trycker på bromsen
Vad gäller hjullager så hade jag bilen hos Bilprovningen för fram och bakvagnsbesiktning där besiktningsmannen bland annat kontrollerade alla hjullager (jag var med honom när han kollade) och kommer ihåg att han sa att hjullagren var bra. Så jag utesluter det för tillfället...
#1463840
Märkte ingen temperaturskillnad på skivorna när jag testade. Det enda jag la märke till är att fälgen vänster fram har mer bromsdamm på sig än höger fram. Och då tvättade jag bilen för några dagar sedan.
B4A99488-EBAF-47C8-BD3E-24437753BC96.jpeg
B4A99488-EBAF-47C8-BD3E-24437753BC96.jpeg (1003.78 KiB) Visad 206 gånger
DD547BDE-F124-4BBE-8553-E2D1C3910736.jpeg
DD547BDE-F124-4BBE-8553-E2D1C3910736.jpeg (878.21 KiB) Visad 206 gånger
#1463863
Erik Å skrev:Anliggande broms brukar komma och gå..
Missljudet kommer nästan varje gång jag kör dock. Som sagt, efter några minuters körning efter start.
Men det låter mer som att något tar i någonstans varje hjulrotation när bilen körts några minuter. Och låter som sagt inte när bromspedalen trycks ned.
#1463948
Det skulle ju kunna vara en ytterknut som är på väg att skära ihop också.
Isåfall borde ljudet ändras med rattutslaget eftersom vinkeln ändras. Och allra minst blir vinkeln den om man lastar bilen tungt och åker rakt fram.. Är damaskerna hela?
Du har förstås kollat att inte bromsskölden skrapar mot skivan?
#1463950
Erik Å skrev:Det skulle ju kunna vara en ytterknut som är på väg att skära ihop också.
Isåfall borde ljudet ändras med rattutslaget eftersom vinkeln ändras. Och allra minst blir vinkeln den om man lastar bilen tungt och åker rakt fram.. Är damaskerna hela?
Du har förstås kollat att inte bromsskölden skrapar mot skivan?
Damaskerna är hela.
Har kollat bromssköld vänster och höger och de ser raka ut, ser inte ut att ha skrapmärken heller.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]