Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1459236
sicnarf skrev:Så du är säker på att det kommer från fram hjulen? Bytt då skivor där och klossar. Inte dyrt och enkel operation.
Jag ska försöka få någon att åka med och hoppa ur bilen när det kommer så ska vi enklare bestämma exakt var det kommer från. Men är det framhjulen så byter jag skivor och belägg.
Det låter som att det kommer framifrån, iallafall för mig.

Tänkte mer om någon av er vet något annat problem som skulle orsaka samma symptom? Eller om det helt enkelt är nya skivor och belägg som gäller?
#1459244
Jag kill gissar på att det glid Bultarna o glid klackarna!! Det samlas bromsdamm titt som tätt! Och då uppkommer det Vibbar oregelbundet.
Då Oken inte kan röra sig normalt.
Rengör ordentligt!
Lägg lämpligt fett på glid bultarna.
#1463238
Har hört att skeva bromsskivor blir, ja vad ska man säga, skevare när de blir varma?
Jag upplever att missljudet aldrig kommer när jag börjar köra med bilen, men efter 5-10 minuters körande börjar det gnissla. Och detta ljudet slutar som tidigare nämnt om jag trycker på bromspedalen, för att sedan uppkomma igen när jag släpper. Kan det vara för att någon skiva fram är skev och att det blir värre när de blir varma, så att det tar i någonstans?

Oavsett vad har jag bokat tid för bromsskivsbyte och beläggbyte fram den 22:a. Och då smörjer de och rengör oken också, Jag hoppas på att detta ordnar problemet och är ganska säker på att det är just skivorna som spökar - då ljudet uppkommer efter några minuters körande och låter aldrig när jag har bromspedalen nedtryckt.

Vad säger ni? Bör bromsskivebytet fixa detta eller har ni någon annan teori?
#1463483
Libbe skrev: mån 13 sep 2021, 13:52 Bromsskivor "Slår sig" och blir skeva,om du har kört lite hårt och bromsat hårt. Och råkar köra i en liten vattenpöl......med varma skivor. Det räcker......
En bromskiva kan aldrig "Slå sig" 2 ggr.......
Förstår, hur kommer det sig att ljudet alltid uppkommer efter ca 5 minuters körning med några inbromsningar och aldrig när jag börjar köra?

Har förövrigt kört ganska hårt med dessa skivor innan ljudet började uppkomma. Fullastad bil i fjällen med mycket inbromsningar och och så i branta nedförsbackar och så. Även mycket dåliga grusvägar. Kan detta orsakat prolemet?
#1463557
TobiasDa skrev: lör 11 sep 2021, 20:15 .. men efter 5-10 minuters körande börjar det gnissla. Och detta ljudet slutar som tidigare nämnt om jag trycker på bromspedalen, för att sedan uppkomma igen när jag släpper. .
Är det inte bara anliggande broms då? Eventuellt gnissel brukar ju bli som värst med lite lätt bromstryck på beläggen.
Ligger de på jämt så poleras skivor och belägg upp och blir än mer gnisselbenägna..
#1463558
Erik Å skrev:
TobiasDa skrev: lör 11 sep 2021, 20:15 .. men efter 5-10 minuters körande börjar det gnissla. Och detta ljudet slutar som tidigare nämnt om jag trycker på bromspedalen, för att sedan uppkomma igen när jag släpper. .
Är det inte bara anliggande broms då? Eventuellt gnissel brukar ju bli som värst med lite lätt bromstryck på beläggen.
Ligger de på jämt så poleras skivor och belägg upp och blir än mer gnisselbenägna..
Nej, jag tror inte det. Känt på skivorna efter körning, både fram och bak och märker inte någon skillnad i värme. Beläggen fram har kanske 50% kvar och jag märker inte någon skillnad på slitage vänster/höger eller liknande.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]