Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1458113
SubMarine skrev:Vet inte om det är en synvilla, men tycker det vänstra bakre fästet som håller subframe till karossen ser lite krokigt ut? Bild #1 ovan.
Tjena,
Jag vet dessvärre inte vad du syftar på. Detta är min första V70 och har inte superbra koll på underredet. Kan du specificera? :)
Bilden är en skärmbild av en film.
#1458129
Uppdatering
Ska ta bilen till Bilprovningen för delkontroll fram och bakvagn så ska vi se om de hittar något. Kostar under 200-lappen så det känns värt. Lyfta upp rackarn och se om besiktningsmannen hittar felet/felen istället ;)
#1458135
sicnarf skrev:Satans! Vad billigt! Bra att du kom på detta!
Hittade detta på bilprovning.se
Lätta personbilar, husbilar och lastbilar

Delkontroll fram- och bakvagn

179 kr
Ellerhur? Blev förvånad. Tänkte först ta till någon verkstad alt. göra det själv men sen såg jag att bilprovningen gör en sådan kontroll.
Har tid imorgon! Hoppas på att de hittar vad det är som lurar! Blir inte glad om de inte hittar något... ;)
Uppdaterar imorgon.
#1458159
Är kvittrets frekvens kopplat till hastigheten eller motorvarvet?
En ytterknut som håller på att skära ihop skulle kunna låta bara vid en viss vinkel men isåfall skulle kvittret vara kopplat till hastigheten.
Är det nåt med servopumpen så borde det rimligen vara knutet till motorvarvet (om det inte är elektrisk pump förstås..)
Kan ju vara läge att inspektera damaskerna på både inner och ytterknutar, eventuella hål på dem brukar göra att knutarna avlider i förtid :oops:
Stödlagret på höger drivaxel vill gärna ha lite fett vart 10:e år eller så för att inte skära ihop , skulle också kunna kvittra om det är riktigt illa.. :P Borde inte påverkas av styrutslag dock.. Hjullager får förstås olika sidkraft beroende på styrutslag, möjlig kvitterkälla ;-)
#1458161
Erik Å skrev:Är kvittrets frekvens kopplat till hastigheten eller motorvarvet?
En ytterknut som håller på att skära ihop skulle kunna låta bara vid en viss vinkel men isåfall skulle kvittret vara kopplat till hastigheten.
Är det nåt med servopumpen så borde det rimligen vara knutet till motorvarvet (om det inte är elektrisk pump förstås..)
Kan ju vara läge att inspektera damaskerna på både inner och ytterknutar, eventuella hål på dem brukar göra att knutarna avlider i förtid :oops:
Stödlagret på höger drivaxel vill gärna ha lite fett vart 10:e år eller så för att inte skära ihop , skulle också kunna kvittra om det är riktigt illa.. :P Borde inte påverkas av styrutslag dock.. Hjullager får förstås olika last beroende på styrutslag, möjlig kvitterkälla ;-)
Kvittret verkar hastighetsberoende. Känns inte som att det ändras beroende på motorvarvtal. Det kan komma lite när som helst men oftast i lägre hastigheter upp till 50-60.
Tog en titt på damaskerna, de såg fina ut. I alla fall utefter vad jag kunde se med hjulen på.
Ska på delkontroll hos besiktningen imorgon som förhoppningsvis hittar källan till kvittret och de andra småproblemen.

Möjligtvis hjullager ja, passar perfekt att byta i och med att jag ska byta skivor och belägg fram snart. Men skulle det kunna orsaka att bilen drar åt ett håll? Hmm, ja kanske!
#1458169
Erik Å skrev:Har du ryckt i hjulen och kollat att det inte känns något glapp?
Inte kunnat göra det. Har en domkraft men för lite plats i garaget just nu (måste rensa), vilket är varför jag tar den till bilprovningen imorgon för en fram- och bakvagnskontroll :)
#1458172
Erik Å skrev:Det kan du göra när bilen står på hjulen.. däcken flexar tillräckligt för att man ska kunna känna eventuell glapp i lager eller styrleder.
Åfan, då testar jag att rycka lite imorgonbitti. Något speciellt jag ska känna efter?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]