Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1458174
Erik Å skrev:Försök "vippa" hjulet i sidled och "styr"-led (vänster/höger) Är allt friskt så ska man inte känna nåt glapp :P
Tack, testar imorgon! Menar du vippa i sidled som fram/bak eller vänster/höger, som att jag ville svänga med däcken manuellt? Eller in/ut så att säga?
:-)
#1458177
Erik Å skrev:
TobiasDa skrev: mån 09 aug 2021, 22:49 Menar du vippa i sidled som fram/bak eller vänster/höger, som att jag ville svänga med däcken manuellt? Eller in/ut så att säga?
Både vänster/höger (som styrutslag) och "in/ut" (där kan man gunga hela bilen horisontellt i sidled på däcken)
Ajjemän, då testar jag detta imorgon. Tack för hjälpen!
#1458256
Så där, då har besiktningsmannen tittat över framvagn, bakvagn och däck och noterat följande saker.
Däcken är snedslitna, iallfall 2 av 4. Och ett däcks insida är skadat då det buktar. Inte så mycket så man lägger märke till det när bilen står stilla men om man snurrar på hjulet och kollar så ser man att det inte är runt utan har en utbuktning.

Sen den inre bussningen på främre länkarm åt vänster noterade han - den är inte defekt men den börjar slitas lite. Han sa att den mycket väl kan hålla några år till så han skulle inte oroa sig om den ännu.
Hjullagren var bra också.

Och vad gäller gnisslet hittade han ingen orsak i varken fram- eller bakvagn. Han noterade dock ganska mycket smuts så han förmodade att det sitter skit mellan skiva/bromssköld eller att vissa bromskomponenter fram skulle behöva smörjning. Och han har själv erfarenhet av att det kan vara rattutslagsberoende. Nja, vet inte om jag tror på det så värst mycket. Men han sa iallafall att han inte hittade något fel i fram eller bakvagn, så gnisslet kan köra vidare ganska lugnt med. Tvätta bilen undertill kanske, och i samband med bromsskivor och belägg-byte fram så ska jag rengöra/smörja.

Vad som måste göras iallfall är nya däck och en hjulinställning. Och det har jag fixat tills imorgon :)

Detta bör fixa två av mina tre problem.
#1458285
Tyvärr verkar det som att många V70 N har eller haft
problem med oljud eller vibrationer från framvagnen.

Besiktningen bryr sej inte om detta = Ej trafikfarligt.

Men det är grymt störande och irriterande att alltid
höra dessa ljud som egentligen inte ska finnas där.

Hade själv några störande ljud i framvagnen på V70 N.
Det klapprade och gnetade vid låga hastigheter och
blev tydligare vid lite lätt svängda hjul. Inget fel hittas.

Fjädersäte och krängningshämmarstag var misstänkta.
Som första steg byttes stagen. Där var felet - Bilen Tyst !

Byttes på verkstad. Stagen är inte alltid lätta att byta själv.
Vanligt att muttrar är fastrostade och ger en hel del strul.
#1458298
Snedslitna däck ovj dåliga bussningar ska ju fixas givetvis.

Men mystiska vibrationer runt 80km är ofta anliggande broms på denna plattform.
Bak främst.
Löjligt lite ger vibrationer.

Känn om någon bromsskiva är varmare än annan efter färd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]