Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1458559
Madss skrev:Har problemet löst sig för dig? Testade nämnligen att byta olja i bilen till 5-40W eftersom jag hade några liter över . Tog inte många mil innan p0026 tändes för mig. Åkte förbi en god vän till mig och diskuterade detta( allt för att slippa kärringen under semester) Och han kom fram till att det måste ha med viscositeten att göra att 40w är för tjock och cloggar solenoiden . Bytte till 5-30w igen och nu är bilen glad igen.

Är du i behov av en solenoid så har jag en över . Vi testade den och den fungerar utmärkt!
Hej igen Madss,

Ursäkta sent svar! Har inte hunnit byta oljan ännu, men har köpt originaloljan på 0W-30 och tänkte göra ett helt oljebyte+filter i helgen. Tänkte att det var lika bra jag köpte "rätt" olja för felsökningens skull och det är jag ju glad för nu när jag läser din uppföljning.

Kan nämna att jag kollade om oljan var låg igår. Det var den inte, låg mitt mellan max/min. Fyllde ändå på cirka 0,5 l olja så att det nästan nådde upp till max-strecket. Ingen bättring av detta, så själva oljenivån med nuvarande olja i motorn gjorde i alla fall ingen skillnad. Nu har även motorlampa och P0026 återvänt.

Jag återkopplar efter helgen eller i nästa vecka när jag bytt oljan och hunnit testköra några omgångar. Tack även för erbjudandet av solenoid, superschysst! Vi får väl se vart det landar med oljebytet och funktionstestet, annars kanske det blir intressant :-)
#1459562
@Madss,

Hallå! Nu har jag bytt olja idag och vid provkörningen gick den utan några som helst problem! Pressade motorn genom att accelerera med gasen i botten i olika hastigheter och på olika växlar, men allt gick fint. Får ju testköra lite mer i kommande dagar men det ser lovande ut.

För eventuella andra som hittar denna tråd senare så kan jag meddela att jag fyllde på med den viskositet på oljan som manualen sade jag skulle ha (i mitt fall var det 0W30).

Tack Madss! Hoppas det håller i sig och att detta blir mitt sista inlägg om detta problem :)
#1459583
Absoluta majoriteten av alla V70N rullar nog med 5w40 olja. Körde själv med det i över 12000mil.
(26k - 38k)

Uppstår detta efter viscositetsbyte är sannolikt silen för ventilen redan tät, eller ventilen själv.

Det är alltså INTE fel att ha 5w40 som oljeviscositet i Sverige.
Kanske i allra kallaste Sibirien...
#1461293
Hej.

TS tillbaka här och kan meddela att igår på motorvägen tappade bilen prestanda igen och jag fick tillbaka P0026. Surt! :mad:

Som Micke skriver ovan är min teori att den lägre viskositeten gjorde saken lite bättre men att något ändå delvis blockerar oljan till ventilen... nästa steg blir att skruva isär och kika på sil och ventil.
#1461294
Verkar som Insugskam står fel?? Har du vida?
Kan Kamremmen "Snappat över" nåt kugg?
Är det rätt Kamrem?

Det vet du väl inte?
Alla möjligheter måste ses över........ då man köpt begagnad.

ECM 640A
Swedish
Kamaxelreglering, insug
Kamaxelreglering, insug. Felaktig signal

Kamaxelreglering, insug. För hög signal
Kamaxelreglering, insug. För låg signal

Omställningsventil kamaxel
Omställningsventil kamaxel. Felaktig signal
#1461334
Hej Libbe,

Det är en lokal verkstad som satt in min kamrem. Det gjordes nyligen. Jag misstänkte också att de felmonterat så de fick tillbaka bilen. De påstår dock att de dubbelkolla och att kamen ska sitta rätt. De har även bytt solenoiden.

Litar i övrigt på verkstaden, de har varit ärliga och gedigna i många andra ärenden senaste åren.
#1461342
Tack Libbe! Jag har inte helt övergett tanken på att de gjort fel... Kanske kan jag få lite råd här? Efter bilen fått ny kam körde jag den kanske 50 mil innan jag fick P0026/ECM640. Därefter googlade jag runt och misstänkte felaktig kamremsmontering. Åter till verkstaden och jag bad dem kolla att kamremmen faktiskt satt rätt. Återvände ett par dagar senare och då sade man att kamen var rätt monterad men att man bytt solenoiden (med hänsyn av felkoden).

Jag har inte kollat om de har VIDA-system. Tror du det mot bakgrund av ovan fortfarande kan vara troligt att kammen hoppat ett kugg fel, av någon anledning?
#1461372
Antingen "Snappat över"..........
Eller så har Kam EJ Stått rätt!? -Då man satt dit Kamremmen.....

Så chansar man istället på Solenioden! Åh byter den........för det är enklare tidsmässigt! Än att "Nollställa" allt.

Finns ju en anledning! Vrf det finns Tolkar till Vevaxel,kamaxlar............ om man är osäker?
Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]