Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457146
Jag har problem med att min V70 2.5T 2006 larmar för bromsassistans service erfordras och motorsystem service erfordras. Det enda som jag märker av vid körning är att farthållaren inte fungerar. Jag hittar inga felkoder kopplat till detta i Vida. Hur kommer det sig att inga koder finns lagrade?
#1457166
När det blir fel på farthållaren så kommer motorsystem service som ett brev på posten. För att den ska fungera krävs att 2 givare ger rätt värden, en sitter på kopplingspedalen och en på bromsservot, dom ska koppla ur farthållaren när man kopplar respektive bromsar. I ditt fall skulle jag misstänka givaren på bromsservot eftersom det är den minsta gemensamma nämnaren. Börja med att kontrollera anslutningskontakten på servot.
#1457265
Visar VIDA BCM enheten som grön i modulschemat. Då saknar den felkoder. I så fall borde du inte få meddelandet heller.

VIDA är inte alldeles logiskt.
Du har gått in i "leverans" och letat koder, eller.

Vi vet ju inte hur mycket du vet, liksom...
#1457479
Båda felkoderna pekar ju ut samma sensor.
Antagligen den man monterar/demonterar från motorrrummet.

Den har jag inte koll på om den är 0/1 givare, eller en potensiometergivare som till kopplingen.
Potensiometergivare slits mekaniskt.

Men den är ju lätt att byta, så till en sliten begagnad är ju inte hela världen. Piratdel finns nog inte till detta.
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]