Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456641
Monterade ur en kompis absbox för att testa den i min då min verkar ur funktion. Nu när jag sätter tillbaka den lyser broms, abs och antisladd på hennes bil..
Måste något nollas på verkstad? Har kollat igenom allt och kontakterna sitter som de ska osv..
Tips??
Volvo s80 - 99
:-(
#1456654
Var bilen strömlös under hela tiden ABS enheten var borta?

En ABS enhet är inte plug and play från en annan bil.

Men, eftersom du misstänker ABSenheten i din bil, borde du ju ha möjligheter till felkodsläsning.
Annars är det ingen bra gissning att din enhet är dålig.

Ta och lyft batteriklamman på flickans bil i ca 10 min och återanslut sedan igen.
Det kan fungera efter en omstart av CANsystemet och då är också felkoder avglömda.
Fungerar inte det, behövs en felkodsläsning.
Läs och spara koderna före radering, i så fall.
#1456765
Erik Å skrev: sön 01 aug 2021, 00:02 En del aktiva felkoder försvinner av sig själv när man kört ett tag (förutsatt att felet inte finns längre)
Nja.

Felkoder övergår i ej aktiva när felet ej är aktuellt. Gäller även motorlampa, osv.
Dock finns koderna ännu lagrade som historik i styrdonet, men lampor och andra varningar slocknar.
Felkoder glöms också av med batteriströmmen.

Airbag går dock inte över i ej aktiv, utan där måste det raderas via OBD samt att dom inte glöms av trots strömlös.
Nu var inte Airbag aktuellt i detta fallet, men kan vara bra att veta ändå.
#1456812
vjohnj skrev: sön 01 aug 2021, 11:31 Finns det ens nån felkod som raderar helt vid strömlöst? Dom läggs väl enbart i "vila", men ligger kvar i minnet vid urläsning.
Just ABS-kod för saknade hjulpulser verkar försvinna spårlöst både från listan med aktiva och lagrade koder..
Tror det hänger ihop med att man i princip kan få den felkoden om man kör fast i snön och slirar med ett framhjul en stund.
Nu var det många år sen jag hade en fungerande felkodläsare så jag kommer inte riktigt ihåg :P

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]