Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456447
Hej!

Köpte för nån vecka sedan en 02 xc70 med 2.5 turbo bensinaren, och måste medge redan nu att jag kan ytterst lite om bilar, så all hjälp ni kan ge får gärna formuleras därefter:) Började iallafall märka att vid gaspådrag runt 100 och uppåt så började bilen "hosta", nästan som att den stryps, och accelererar därför väldigt dåligt. Den går i övrigt bra, rullat 22000 mil och har servats regelbundet. Jag har väl inte tummen exakt mitt i handen, så tänkt att jag frågar här innan jag lämnar in det så kanske man har tur.

Tack på förhand!
#1456659
Det kan finnas många faktorer på ditt problem.....
Eftersom du beskriver Regelbundet servats? Så utgår man ju för att Stift o Tändspolar är Okey?

Så skulle jag felsöka på Spjällhuset! Sannolikt är det väl inte rengjort?
Spjällhuset kan du göra rent själv.
Den sitter med 4 Torxs skruv och en slangklämma.

Eftersom bilen går i övrigt
#1456731
Det sitter under insuget..........

Tips: Köp en packning till Spjällhuset, det är inte alltid man kan rädda packningen
Packningen är inte dyr*

Ta Wd-40 och rengör med! Den smörjer ju också... eller Bromsrent! Trasor och Pensel är bra att ha!
#1456739
Rengöring av spjällhus får man gärna göra, men det påverkar mest tomgång, krypkörning och vid växling.

Gissar på TCV (turo control valve) , bränslefilter, luftfilter, tändstift, MAF (luftflödes mätare) , turbo, CAT/avgassystem, i fallande sannolikhet.
Men kolla felkoder med Volvoanpassad diagnosutrustning innan man byter "alt".

Inte något svar på din fråga, me[…]

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]