Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LillErik
#1456816
Hittar ingen skrot i närheten där jag bor som säljer den kontaktrullen för vettiga pengar, ska ringa till en bildemontering imorgon och fråga om han har en rätt årsmodell V70 inne…..
av MickeM
#1456891
ThomasNygards skrev: sön 01 aug 2021, 21:54 [ begagnade 100-kronorsgivare i tre år nu... Köper nästa på skroten med, om denna pajar!
Så du har haft tur. Har du riktig tur kansle den var relativt nybytt i donatorbilen och den fungerar din bil ut.

ThomasNygards skrev: Nya bromsbelägg är så pass billiga att den jämförelsen haltar duktigt.
Skulle de kosta flera tusen så hade jag köpt sådana på skroten med. Bonus eftersom det ju dessutom är lätt att se om de är slitna eller ej.
Nä, den haltar inte som exempeljämförelse för rent principiellt är det samma sak.
Alla givare slits inte mekaniskt, så därför anser jag det vara motiverat att nämna att denna gör det. Begagnade drivaxlar, mm, är mer uppenbart att så är fallet.

Och absolut är priset en motivering för begagnat.
Därför skrev jag:
MickeM skrev: Annan prisbild, men ändå.
av LillErik
#1456951
Toppen ska följa den guiden, men såg även att Mackans Garage hade gjort en guide där jag har samma ratt som han där han tar bort 2st t27 torx istället för att bända med en platmejsel. Har den 4ekrade ratten i min. Ska utföra reparationen i mitt hobby garage så jag har alla verktyg och icarsoft tillgängligt ifall något skulle behöva kalibreras.
av LillErik
#1457143
Sådär då var Volvon fixad och felfri för tillfället, ”ny” styrvinkelsensor och att byta den främre givaren på bromscylindern gjorde susen. Sen gjorde jag även en kalibrering av både givaren och styrvinkelsensorn. Känns konstigt att ha en felfri bil……
Användarvisningsbild
av reserven
#1460272
LillErik skrev:Sådär då var Volvon fixad och felfri för tillfället, ”ny” styrvinkelsensor och att byta den främre givaren på bromscylindern gjorde susen. Sen gjorde jag även en kalibrering av både givaren och styrvinkelsensorn. Känns konstigt att ha en felfri bil……
Vill du berätta för en okunnig vad det är som behöver kalibreras, hur man gör det och vad man behöver för att göra det?
Kommer behöva göra samma moment på min bil misstänker jag.


Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk

av LillErik
#1460273
Absolut, själva sensorn (rattrullen) man byter ut KAN behöva kalibreras min behövde inte göras det men jag gjorde det ändå för att slippa framtida problem ifall att.

Men bromstrycksgivaren kretsen behövde bara nollställas så var de klart.

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Den är väl kass? Dags att byta..