Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456990
Är inte navkåpan på avgas-VVT:n fläckig av oljeläckage i översta bilden?
Olja brukar inte rinna uppåt så den högst belägna oljiga punkten borde rimligtvis vara läckan.
Om det inte finns fler än en vill säga ;-)
#1457285
Instämmer med Erik Å ,det verkar komma från pluggen i mitten som har en packningsring ,är det den som låker eller sitter löst ?-Den kan du ta löst med Torx 55,ska inte sitta så härt,det händer inget mer än att det rinner ut lite olja.Det som håller själva hjulet sitter längre in.Mvh.CG
#1507280
efraiem1 skrev:Du får gärna återkoppla sedan vad det var och vad det gick på.

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
Ett års gammalt svar, men bättre sent än aldrig antar jag.
Hade inte tid att lämna in bilen då jag var tvungen att använda mig utav den. Gjorde rent undertill och den gick igenom besiktningen.
Kommer förmodligen göra samma sak i år eftersom jag inte känner att jag vill lägga de pengarna på en felsökning och lagning.
#1507484
Erik Å skrev:Är inte navkåpan på avgas-VVT:n fläckig av oljeläckage i översta bilden?
Olja brukar inte rinna uppåt så den högst belägna oljiga punkten borde rimligtvis vara läckan.
Om det inte finns fler än en vill säga ;-)
¨

Rätt logiskt nu när du säger det och när man fått lite mer information. Högs sannolikt är det packboxen som är kass, kanske hela VVT till och med.
race02 skrev:Instämmer med Erik Å ,det verkar komma från pluggen i mitten som har en packningsring ,är det den som låker eller sitter löst ?-Den kan du ta löst med Torx 55,ska inte sitta så härt,det händer inget mer än att det rinner ut lite olja.Det som håller själva hjulet sitter längre in.Mvh.CG
Är det en sådan här du syftar på? https://vparts.se/se/volvo-s60/s60-00-0 ... 20104.html

Kollat på youtube när de bytt ut en hela VVT och det verkar nog vara lite överkurs för mig. Men om det bara är själva bulten som ska bytas så är det ju en barnlek.

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]