Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rgoa
#1456386
Skulle besikta bilen och fick nerslag på oljeläckage, inget som jag märkt vid körning.
Fick om en ombesiktning så det var väl inte det roligaste.

Behövde ändå byta mitt filter så tog bilen till en gör det själv hall för att byta oljefilter och byta olja.
Ser då att det har bildats en hel del olja under bilen, försöker hitta felet men novis som man är så kliar man sig mest i skallen.
Rengör så gott jag kan med "Extreme nano tech" avfettning, vet inte om den lämpar sig bäst för ändamålet.
Riktigt skinande rent blev det inte iaf och man ser att de varit en del olja runt området.

Tanken var att rengöra så gott som det går för att sedan åka iväg snabbt på drop in besiktning för att få den godkänd.
Tyvärr så fanns det ingen tid så då fick man bita i sura äpplet och köra hemåt igen.
Lade en pappskiva undertill för att försöka lista ut var själva droppandet kommer ifrån samt att se hur mycket det egentligen kommer.
Fyra timmar senare har det kommit någon tesked möjligtvis, svårt att se.

Självklart hade bästa lösningen varit att lämna in på verkstad men vill helst undvika detta då det kan bli en dyr historia och känner inte att vill lägga de pengarna på den gamle bilen.

Har fixat en bild samt inringat området där de ser ut att droppa ifrån.
volvoS60.jpg
volvoS60.jpg (62.64 KiB) Visad 1002 gånger
Frågor.
1. Var kan oljeläckaget vara? Är det något en novis kan ge sig på?
2. Jag lär få rengöra undertill en gång till innan besiktning, tips på bästa medel för detta.
3. Finns det något smidigt sätt att jobba under bilen utan att behöva hyra lift eller köpa på sig dyr utrustning.
#1456392
1. kan vara kamaxel tätningar
Vevaxel tätningar oljepumpen

2 tips är väll bromsrengöring och papper går fort

3 ramper kan ju va ett alternativ. Jag har de blåa ramperns från biltema . Funkar bra

Tycker också du borde kolla din vevhusventilation så inte den är tät och skapat läckagen

Mvh Bror
#1456419
Tack för svaren!
Kikat närmare på tätningarna verkar inte vara något jag själv ska ge mig in på. Nog att man kan göra "enklare" jobb men när det kommer till kugghjul och remmar så går nog min gräns.
Verkar även som dessa tätningar är relativt dyra att byta med tanke på att man måste montera ner en massa. Tråkigt att billiga delar ska innebära dyra jobb.

Bromsrengöring tackar jag för och ska lägga det på minnet.
Även rampen gillade jag men tycks vara lite låg, nästan lik en pallbock.
Men antar att det är det man får använda sig av om man ska mecka hemma.

Återigen tack för svar.
#1456428
¤ Ta Bort kamkåpan! Försök om det går att lokalisera VAR läckaget kommer ifrån?
¤ Ta en lång Vinklad pensel och använd bromsrent,spruta på och borsta rent så mkt som går! Ju renare det blir...desto lättare upptäcka läckaget.
Det kan vara Packboxar till Kamaxlarna? -Dåliga VVT enheter som läcker??.....och som nämndes Oljepumpen? Packbox till vevaxeln är en klassiker......när bilar börjar komma med åren och miltal.
Packningar är småslantar.........VVT-Enheter däremot.....är Dyrt**

Du behöver inte jobba så mkt under.........
Det räcker med 1-2 stadiga Pallbockar.
av rgoa
#1456945
Okej har nu tagit bort kamkåpan och försökt lista ut var läckan kan vara men tycks mig inte se.
Det är mest olja lite varstans, tog lite foton i den grad de gick.

Förhoppningsvis så kan ni se det bättre på bilderna jag tog.
Bilagor
helbild1.jpg
helbild1.jpg (914.96 KiB) Visad 827 gånger
olja1.jpg
olja1.jpg (1.39 MiB) Visad 827 gånger
olja2.jpg
olja2.jpg (1.76 MiB) Visad 827 gånger
#1456967
Libbe skrev: mån 02 aug 2021, 23:45 -En Gissning......
Packning Avgassidan o ev Vevaxeln....... Insuget ser ju förhållande rent ut!
Tack för svar, lutar emot att jag får lämna in bilen ändå. Blir för mycket att stå i för min del.
Får väl se vad kalaset går på efter felsökning, vad låter som en rimlig peng enligt dig?

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]