- tor 29 jul 2021, 21:30
#1456386
Skulle besikta bilen och fick nerslag på oljeläckage, inget som jag märkt vid körning.
Fick om en ombesiktning så det var väl inte det roligaste.
Behövde ändå byta mitt filter så tog bilen till en gör det själv hall för att byta oljefilter och byta olja.
Ser då att det har bildats en hel del olja under bilen, försöker hitta felet men novis som man är så kliar man sig mest i skallen.
Rengör så gott jag kan med "Extreme nano tech" avfettning, vet inte om den lämpar sig bäst för ändamålet.
Riktigt skinande rent blev det inte iaf och man ser att de varit en del olja runt området.
Tanken var att rengöra så gott som det går för att sedan åka iväg snabbt på drop in besiktning för att få den godkänd.
Tyvärr så fanns det ingen tid så då fick man bita i sura äpplet och köra hemåt igen.
Lade en pappskiva undertill för att försöka lista ut var själva droppandet kommer ifrån samt att se hur mycket det egentligen kommer.
Fyra timmar senare har det kommit någon tesked möjligtvis, svårt att se.
Självklart hade bästa lösningen varit att lämna in på verkstad men vill helst undvika detta då det kan bli en dyr historia och känner inte att vill lägga de pengarna på den gamle bilen.
Har fixat en bild samt inringat området där de ser ut att droppa ifrån. Frågor.
1. Var kan oljeläckaget vara? Är det något en novis kan ge sig på?
2. Jag lär få rengöra undertill en gång till innan besiktning, tips på bästa medel för detta.
3. Finns det något smidigt sätt att jobba under bilen utan att behöva hyra lift eller köpa på sig dyr utrustning.
Fick om en ombesiktning så det var väl inte det roligaste.
Behövde ändå byta mitt filter så tog bilen till en gör det själv hall för att byta oljefilter och byta olja.
Ser då att det har bildats en hel del olja under bilen, försöker hitta felet men novis som man är så kliar man sig mest i skallen.
Rengör så gott jag kan med "Extreme nano tech" avfettning, vet inte om den lämpar sig bäst för ändamålet.
Riktigt skinande rent blev det inte iaf och man ser att de varit en del olja runt området.
Tanken var att rengöra så gott som det går för att sedan åka iväg snabbt på drop in besiktning för att få den godkänd.
Tyvärr så fanns det ingen tid så då fick man bita i sura äpplet och köra hemåt igen.
Lade en pappskiva undertill för att försöka lista ut var själva droppandet kommer ifrån samt att se hur mycket det egentligen kommer.
Fyra timmar senare har det kommit någon tesked möjligtvis, svårt att se.
Självklart hade bästa lösningen varit att lämna in på verkstad men vill helst undvika detta då det kan bli en dyr historia och känner inte att vill lägga de pengarna på den gamle bilen.
Har fixat en bild samt inringat området där de ser ut att droppa ifrån. Frågor.
1. Var kan oljeläckaget vara? Är det något en novis kan ge sig på?
2. Jag lär få rengöra undertill en gång till innan besiktning, tips på bästa medel för detta.
3. Finns det något smidigt sätt att jobba under bilen utan att behöva hyra lift eller köpa på sig dyr utrustning.