Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456257
Hej,
Jag ska byta belägg på min bil och undrar samtidigt om mina skivor inte ser för dåliga ut. De är sedan augusti 2017 och inte så dålig kvalitet. De är TRW DF4238 och var lackerade även om de inte tycks skyddat så bra mot rosten. Jag kan gå över de med stålborste på vinkelslipen men vet ändå inte om de borde bytas. De har lite åsar när man drar fingret över ytan men inte jättmycket.
42.jpg
42.jpg (72.8 KiB) Visad 682 gånger
17.jpg
17.jpg (69.14 KiB) Visad 682 gånger
11.jpg
11.jpg (150.17 KiB) Visad 682 gånger
Senast redigerad av 1 hannes33, redigerad totalt 0 gånger.
#1456262
Rent formellt så finns det en minimitjocklek på skivan som man inte får underskrida. Men jag skulle inte vilja åka själv med såpass rostiga ytor..
Det går att bearbeta bort rosten förutsatt att man landar ovanför minimitjockleken men det är knappast värt besväret eftersom det finns såpass billiga skivor att köpa.
#1456269
Med tanke på vad vanliga prisvärda skivor kostar så kör jag max ett eller två beläggbyten innan skivorna byts.

Svaret på din fråga mäter man annars med skjutmått av denna typen https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000024039
eller ett par brickor och räknar ut tjockleken med ett vanligt skjutmått .
Vanligtvis 2mm tunnare än de var från början. Tex 19mm skiva min.mått 17mm.
#1456605
Tack för alla svar!
Ja det blev nya skivor och klossar runt om. Kör med ATE keramiska belägg fram och kan rekommendera de. Mycket mindre damm och bra bromsverkan. Jag vet dock inte om de sliter på skivorna mer eftersom jag hade ganska mycket spår jämfört med Libbe. Eller är det skit och grus som stänker upp som gör spåren?
Volvon går inte så mycket då vi använder en polo som pendlarbil. Det och att den står på grus gör väl att det rostar en del. Jag mätte de rostiga skivorna också. De var 26 vid inköp och nu var de nere på 25,2 och gränsen är 23 så de kändes som de åldrats i förtid.
När jag googlade lite på vad folk sa på forum om skivor som inte rostade mycket gillade många Otto Zimmermann. Jag hade aldrig hört talas om de men köpte ett gäng till volvon och lillbilen, så nu får vi se om de fungerar bättre. Totalpris med skivor för 4 hjulpar och lågdammande klossar för 3 hjulpar från zimmermann gick på 4200. Jag hade ATE's kermaiska sedan innan.

@Libbe. De skivorna ser ju nästan nya ut. Står bilen i varmgarage eller har du någon teori om varför de är så fina?
Ser att du har målat oken också, har du något tips om bra färg? Jag provade biltemas men jag skulle gärna vilja att det höll lite längre.

Eller för den delen om någon har ett tips om hur man målar bromsok så det håller så är jag idel öra :)
Senast redigerad av 2 hannes33, redigerad totalt 0 gång.
#1456606
Bra val, hade varit intressant o slänga på billiga skitbelägg, bara för att se om det går att få en fin yta igen.
Foliatec 2k ok/bromsfärg rekommenderas, men vilken 2k som helst bör fungera.
Testa annars hammarlack (guld är snyggt). Det har jag gjort tidigare med Biltemas hammarlack, men då målade jag nya bromsok inte gamla rostiga.

Bromsa rent skivorna ordentligt när du kör, om den inte används ofta. Slitsade hjälper ju rengöra beläggen annars också, återkom hur de blir med ate-keramiska.
De kanske är sämre på att rensa skivan från rost om bilen står för länge? Med tanke på hur dina skivor såg ut.
#1456608
Bästa rostskydd funnet hittills: Sandblästra + 2 lager lamineringsepoxy + 2 lager hammarlack. Epoxy är dock smått hopplös att måla med eftersom den rinner; man får vända delarna var 5:e minut första timmen.
Navet och kanten på skivan kan man lacka med epoxy (eller polyuretanlack) även om den är lackad från början. Ser ut som nytt flera år (förutsatt att man inte kör så hårt att lacken bränns förstås)
Jag har faktiskt slipat rostiga skivor med vinkelslip förr; har låtit dem rotera på plats men då måste man tänka på att koppla ur Tracs först. Säkrast är nog att ha båda framhjulen i luften när man låter dem rotera med motorn på tomgång och 5:an i så slipper differentialen att slita hund.. Knutarna mår kanske inte så bra av behandlingen och ABS sätter felkod som brukar slockna av sig själv sen efter ett tag. Inte helt riskfritt alltså. Går förstås inte alls på en AWD. Vänder man skivorna bakochfram så kommer man åt att slipa insidan. Att slipa på stillastående skivor kommer ofelbart att ge pulserande bromsverkan pga att man inte kan slipa jämnt över hela varvet. Tro mig, jag har försökt ;-) Men som sagt, numera finns såpass billiga skivor så det är inte värt besväret.
Hursomhelst, numera står bilen i garage tillsammans med avfuktare och några fläktar som jag kör om bilen är blöt så rostandet har i princip upphört :-D

Tack för insikterna! Som Volvo2021 sa, jag […]

Dragkroken ''fuktskadad''

Tjena gott folk det är så att jag har e[…]

Olja

Avlagringar, öppna o kolla 50k mil är e[…]

Hur vet jag om en del är OEM?

Jag tänkte ju blästra och renovera mina[…]